Emosjonell formidling

Publisert

Når forskere skal presentere sitt materiale i tabloide medier må de ha enkeltmennesket i fokus. De må tenke: Hvilke konsekvenser vil min forskning ha for den vanlige mannen i gata?

Slik lød budskapet fra redaktør i Bergens Avisen (BA), Olav Terje Bergo, da han gjestet lunsjseminaret på Formidlingsavdelingen onsdag. Bergo var invitert for å fortelle om hvordan BA vurderer forskningsstoff.

Stikkordet var emosjonell formidling. Tabloide dagsaviser holder på lesernes oppmerksomhet ved å skrive om saker som angår dem. BAs lesere er unge, de tilhører ”arbeiderklassen” og mange av dem har lav utdanning. Forskere som ønsker oppslag i avisen må derfor formidle sitt stoff på et språk folk flest forstår og unngå fremmedord og fagterminologi som krever hovedfag. Det handler med andre ord om å forstå den tabloide medieverdenen og tabloid kommunikasjon. Fakta er viktig, men leserne må også gripes emosjonelt for å ville lese saken.

Bergo mener professor, Frank Aarebrot, er et eksempel til etterfølgelse. BA ønsker seg flere forskere som han på flere samfunnsområder.

- Det forundrer meg at ikke flere intellektuelle i Bergen bruker Bergenspressen mer aktivt. Forskerne ringer heller til Oslopressen og det til tross for at vi har 126.000 leser daglig, sa han.

Bergo måtte riktignok innrømme at BA ikke er særlig flinke til å oppsøke forskerne ved UiB. BAs styrke ligger i å løpe etter brannbiler. BA ønsker likevel å heve debattnivået i egen avis.

- BA vil samarbeide åpent og gi innsikt i tittel og tekst for de forskerne som ønsker å prøve mer tabloide formidlingsformer. BA ønsker å opparbeide gode samarbeidsforhold som kan vare, avsluttet han.

Powered by Labrador CMS