Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Sikhismen er en verdensreligion med like mange tilhengere som jødedommen. Likevel er kunnskapen om Norges nesten 5000 sikher nesten fraværende. Professor Knut A. Jacobsen har forsøkt å bøte på problemet ved å skrive den første boken om sikhismen på norsk.
Dersom du tror at mannen på bildet til høyre er en muslim, tar du helt feil. Til ditt forsvar kan det sies at du har gjort en veldig vanlig feil. Bildet viser nemlig Sumeet Singh, en ung sikh fra Oslo. Sikhismen er en egen religion med nesten 25 millioner tilhengere. Men siden over 90 prosent av dem bor i India, og de som bor i Vesten er godt integrerte i samfunnet, er uvitenheten om sikhene og deres religion og tradisjoner stor. Bok om sikher Derfor er det på høy tid med en bok som Knut A. Jacobsens nye bok Sikhismen - historie, tradisjon og kultur (Høyskoleforlaget). Dette er faktisk den første boken om sikhismen på norsk. Knut A. Jacobsen er professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen, og har tidligere skrevet bøker om hinduismen og buddhismen. Ingen ”blandingsreligion”
- Grunnleggeren av sikh-religionen, inderen Nanak, var medlem av den såkalte sant-bevegelsen. En ”sant” var en slags helgen, og mange ledende santer skrev dikt. Disse dikterhelgenene mente at alle religioner var ett, og på noen måter visket de ut skillene mellom islam og hinduismen, forteller Jacobsen.
- En grunn til den gode integreringen kan være at det å være en god forsørger er en sentral verdi i sikhismen, noe som selvsagt oppfordrer til deltagelse i arbeidslivet. Fra sant-bevegelsen har sikhene også fått idealer om å tjene andre mennesker i ydmykhet og arbeide flittig.
Selv om sikhenes demografiske tyngdepunkt ligger i Punjab i det nordvestlige India, lever det i dag sikher i de fleste vestlige land. I Norge finnes litt under 5000 av dem, og flertallet av mennesker med indisk bakgrunn i Oslo er sikher.
En vanlig misforståelse angående sikhismen er at religionen er en slags blanding mellom hinduismen og islam. At sikhene tror på én Gud som ikke kan avbildes (noe som minner om islams monoteisme) samtidig som de følger en hindu-lignende lære om reinkarnasjon og karma, kan selvfølgelig være med på å opprettholde dette synet på sikhismen som en slags syntese mellom to religioner.
Sant-bevegelsen var sterkt samfunnskritisk. Santene var skeptiske til det indiske kastesystemet, og da særlig makten til prestekasten, brahminene. Brahminene har alltid hatt en nøkkelrolle i det religiøse livet i India. Dette skyldtes ikke bare at prestene var det nødvendige mellomleddet mellom en hindu og hans gud(er), men også at de var de eneste som kunne sanskrit, hinduismens hellige språk.
I Norge lever det litt under 5000 sikher, de fleste av dem i Drammen og Oslo. De har et tempel, en såkalt Gurdwara, på Alnabru i Oslo. Ellers legges norske sikher lite merke til. En grunn kan selvfølgelig være at mange tror de er muslimer. En annen grunn kan være at de er svært godt integrert og dermed er dårlig nyhetsstoff.
Sikhismen har turbulente perioder bak seg. På 1980- og begynnelsen av 90-tallet kjempet mange sikher for en uavhengig stat, det såkalte Khalistan. Både terror og geriljametoder ble tatt i bruk.
- Sikhene er nå i en nokså rolig situasjon. På grunn av økonomisk vekst i Punjab, og blant sikher som lever i Vesten, har sikh-separatismen mistet mye av sin politiske appell for unge mennesker.
At sikher ikke røyker, skaper neppe problemer. Vanskeligere er det med maten. Sikher har nemlig forbud mot å spise halalslaktet kjøtt etter muslimsk skikk. Normalt vil ikke dette være noe stort problem, men i dagens Norge kan det by på store utfordringer.