Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
LESERBREV: Etter- og videreutdanning (EVU) skal også i fremtiden være en viktig oppgave for Universitetet i Bergen. EVU har en sentral rolle i kunnskapssamfunnet, og bidrar til å oppfylle nasjonale politiske målsetninger om livslang læring.
Dette synliggjøres bl.a gjennom at så vel sektordepartement som organisasjoner bestiller og finansierer denne typen utdanning ved UiB. Samtidig er etter- og videreutdanning et viktig kontaktpunkt mellom universitetet og et stadig mer omfattende alumni-nettverk. Per i dag organiseres EVU-virksomheten noe forskjellig avhengig av fagområde og fakultetstilknytning. Team Olsen er av den oppfatning at etter- og videreutdanningstilbud må være forankret i fagmiljøene ved institutt og fakultet. Gode EVU-tilbud kan ikke dikteres fra toppnivå. Samtidig kan heller ikke tilbudene være totalt overlatt til enkeltinitiativ og kortsiktige opplegg. Også EVU må inngå i UiB, fakultetene og instituttene sin overordnede tenkning og strategiske satsinger. Det er viktig for oss at universitetets organisasjon, administrative tjenester og støtte til enhver tid er formålstjenlig og tilpasset universitetets kjernevirksomhet. Med dette som utgangspunkt vil Team Olsen vurdere ulike modeller for EVU-aktiviteten. En organisasjonsmodell for EVU der administrativ, økonomisk og markedsføringsmessig kompetanse samles i en sentral enhet, som også har noe kompetanse i forhold til utdanningstilbudenes innhold og pedagogikk, bør vurderes. Å innlemme aktiviteten som en del av den ordinære virksomheten, har vist seg å ha klare utfordringer, bl.a. i forhold til avlønning av UiBs egne ansatte for ekstrainnsats på feltet. Gitt Riksrevisjonens restriksjoner på feltet, må det også vurderes om en slik enhet organisatorisk bør ligge utenfor UiB, for eksempel som en stiftelse etter modell fra Uni Research. Modeller brukt ved NHH og BI kan også tjene som gode eksempler vi vil se nærmere på. En digital læringsarena som er tilpasset universitetets faglige og pedagogiske målsetninger, kan bidra til å styrke etter- og videreutdanningsvirksomheten ved UiB, ikke bare i Norge, men også i global sammenheng. Den nye formen for undervisningsdistribusjon gir store muligheter. Men det betyr også at i framtiden vil kurs, seminar, oppgaveskriving og eksamener ikke utelukkende finne sted i universitetets lokaler eller i nærområdet. Samtidig som dette gir store muligheter, byr det helt klart på utfordringer. Det er derfor viktig å ha en organisering på EVU-feltet som er i stand også til å møte denne typen problemstillinger.