Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
- Elevenes kunnskaper i realfag spriker kraftig når de begynner på videregående skole. Hvert år må vi gjøre nye tilpasninger i undervisningen fordi elever mangler grunnleggende kunnskaper, sier rektor ved Fana Gymnas, Randi Wennemo.
Wennemo mener differensiert undervisning i matematikk er helt nødvendig for at elevene skal kunne forstå den undervisningen de får. Hun ser også behovet for lærere med faglig tyngde i fremmedspråk. Om ti år vil over halvparten av lærerne i den videregående skolen være pensjonister. Norge har den laveste andelen realfagsstudenter i OECD-området. Bare 16 prosent av studentene studerer realfag. Gjennomsnittet for OECD er 24 prosent. Samtidig har andelen realister som tar jobb i skolen sunket fra 30 prosent til under 10 prosent. Fra høsten av utdanner UiB lærere med blant annet femårig master i naturvitenskap. Pedagogikk og fagdidaktikk er integrert i studiet. Studentene blir dermed ferdig utdannet et år tidligere enn studenter som tar praktisk pedagogikk etter mastergraden.
En undersøkelse, som er gjort kjent i stortingsmelding nr.30, viser at mange lærere i grunnskolen har lite formell kompetanse i de fagene de underviser i. Blant lærere i matematikk på barnetrinnet, oppga vel 70 prosent at de hadde mindre enn 30 studiepoeng i faget. Tilsvarende tall for engelsk og norsk var ikke stort bedre. På ungdomstrinnet hadde vel 40 prosent av lærerne som underviste i matematikk mindre enn 30 studiepoeng i faget.
Stor mangel på lærere innen ti år
- Vi søker etter folk med mastergrad i undervisningsstillinger. Vi får et drøss av søknader til lærerjobber i samfunnsfag, men langt færre til stillinger i realfagene. I løpet av ti år vil vi trenge dyktige fagfolk på alle fagområder, men realfag blir bøygen fremover, sier rektor ved Katedralskolen i Bergen, Signe Haaland Utne.
Bli lærer med master i naturvitenskap ved UiB
- Utdanningen vil bidra til å få flere folk med høyere grad inn i skolen. Den faglige tyngden blir solid ikke minst fordi studentene får en faglig spesialisering på 240 studiepoeng (tilsvarer 4 år). Dette gir undervisningskompetanse i minst to realfag, for eksempel matte og fysikk, forklarer undervisningsleder ved institutt for fysikk og teknologi, Kjartan Olafsson.
Han understreker at lærerstudentene vil følge samme undervisning som studenter på ulike bachelor- eller master nivå ved Det matematisk- og naturvitenskapelige fakultet.
- Velger lærerstudentene femårig master får de i tillegg erfaring med forskning, legger han til.
Universitetet tilbyr også en fireåring lærerutdanning i matematikk og naturfag. Det vil fortsatt være tilbud om ettårig studium i praktisk pedagogikk. UiB arbeider for at de nye lærerstudentene skal få et utenlandsopphold i løpet av studiene.