Ex. phil.-prøveprosjektet utvides

Publisert

Det begynte høsten 2000 med at studentene ved Jus og Mat.Nat fikk tilbud om å ta Examen Philosophicum etter en ny type seminarmodell. I fjor høst fikk også HF-studentene tilbud om dette. Erfaringene med den nye undervisningsformen har vært så vellykkete at tilbudet i år utvides til også å gjelde studentene ved SV-fakultetet og Psykologisk fakultet.

– Den generelle oppfatningen blant både studenter og ansatte er at den nye undervisningsformen gjør ex.phil. både mer aktualisert og engasjerende, sier Fredrik Bråten ved Filosofisk institutt, som arbeider med den praktiske gjennomføringen og organiseringen av seminarmodellen.

Modellen innebærer at den ordinære 6 timers skoleeksamen erstattes av mappeevaulering. Det betyr innlevering av skriftlige arbeider underveis i semesteret og en mindre prøve i hver disiplin. Hver student får individuell veiledning, plenumsundervisning og seminarundervisning i mindre grupper. Et opplegg som har vist seg å få den vanligvis så høye strykprosenten på ex.phil. drastisk ned.

Jevnere jobbing

– Gjennom det nye opplegget er det prosessen underveis som er viktig. Det er den man evaluerer. Det fører til at studentene må jobbe jevnere gjennom hele semesteret, ved at de arbeider på oppgaver de til slutt legger inn i mappen som skal evauleres, forteller Bråten.

I fjor var 650 studenter oppmeldt på seminarmodellen. Av disse gjennomførte 452 hele opplegget. Kun en av dem strøk. Til sammenligning var strykprosenten oppe i 42 prosent blant de 1400 som tok tradisjonell skoleeksamen.


Søker lærerkrefter

Utvidelsen av seminarmodellen krever ressurser og timelærerstillinger er utlyst.

- Mye av seminarmodellens suksess må tilskrives seminarledernes innsats, sier Bråten, som mener deres innsats hittil har vært en forutsetning for at modellen har blitt så vellykket.

I fjor var 19 eksterne timelærere involvert i gjennomføringen av seminarmodellen. Hvor mange lærere det blir behov for i år er foreløpig for tidlig å si.

- Den praktiske gjennomføringen går seg på mange måter til underveis. Vi lærer mye nytt hele veien og arbeider stadig med å forbedre og sikre kvaliteten både faglig og organisatorisk. Det er et enormt puslespill, men fakultetene har vært veldig flinke til å ta ansvar for å få dette til å fungere, sier Bråten.


Blir hovedtilbud

– Innføringen av seminarmodellen er et viktig tiltak i retning av å innføre Kvalitetsreformen på en god og konstruktiv måte, sier viserektor for utdanning Leiv Sydnes, som leder Rådet for 1. semesterstudier.

Den tradisjonelle modellen skal imidlertid ikke helt avvikles.

– Det vil fremdeles bli avholdt eksamen for dem som ønsker å ta tradisjonell skoleeksamen. Men Rådets innstilling er at seminarmodellen, som vi har svært gode erfaringer med, skal være vårt hovedtilbud til våre nye studenter, sier viserektoren.

Powered by Labrador CMS