Ex.phil gir dobbel innføring

Publisert

Hensiken med ex.phil har alltid vært å gi nye studenter en innføring i generelle problemstillinger i universitetstradisjonen. Men med innføringen av seminarmodellen har ex.phil blitt noe mye mer.

Hva er egentlig ideen med ex.phil? Og kommer man til å få bruk for det man lærer på ex.phil senere i studieløpet?

– Ex.phils rolle har alltid vært å være et introduksjonsfag for nye universitetsstudenter. Ideen er å gi dem en innføring i allmenne problemstillinger i universitetstradisjonen, fra et filosofisk ståsted. Dette er fremdeles den grunnleggende ideen, men med innføringen av seminarmodellen i 2001 har det skjedd store endringer på faget. For nå er ex.phil også en innføring i hva det vil si å jobbe akademisk. Man lærer å arbeide på en riktig måte, og skrive oppgaver, ikke minst, forteller Rune J. Falch, som er faglig koordinator for ex. phil ved UiB.

Dermed har ex.phil blitt en mynt med to sider, påpeker Falch: en faglig og en mer arbeidsteknisk. Seminaroppgaven, som man jobber med over flere uker, har erstattet den gamle skoleeksamenen.

– På denne måten jobber man allerede fra første semester mer sånn som akademikere for øvrig, med konkrete problemstillinger over tid.

Ex. phil er delt i to, alfa og beta, hvor alfa tar opp filosofihistoriske problemstillinger og beta tar opp logiske og vitenskapsteoretiske. På både alfa og beta deltar studentene i seminarer, dermed skriver de to seminaroppgaver i løpet av kurset.

– Vi prøver å la studentene velge blant et sett av oppgaver som er faglig relevante i forhold til de enkelte fakultetenes særegne problemstillinger. På HF kan man gi oppgaver innen litteratur og språk – som studentene så skal problematisere ved hjelp av filosofiske innsikter. På SV kan vi for eksempel gi dagsaktuelle politiske problemstillinger: Vi har eksempelvis gitt oppgave om røykeloven, som studentene ble bedt om å diskutere i lys av Jean-Jacques Rousseau og John Stuart Mill, altså en formyndende versus en liberalistisk holdning.

UiB har sju fakulteter, og dermed sju ulike opplegg.

– Men generelt er ideen å tilby et helhetlig og integrert førstesemesterstudium, med krysskoblinger til det som ellers skjer på førstesemesteret, og til fagområdet generelt.

Individuell oppfølging

UiB er svært fornøyd med seminarmodellen, som de aller fleste UiB-studenter nå velger å følge – selv om den gamle ordningen er en mulighet for de som ikke har anledning til å følge seminarmodellen. Strykprosenten på ex.phil ved
UiB har gått dramatisk ned og er nå svært lav, forteller Falch.

– Den pedagogiske grunnideen er å få studentene til å jobbe med pensum på flere ulike måter. Dette er en god og velkjent pedagogisk metode. Vi har selvsagt forelesninger, som alltid. Så kommer seminarene, hvor man diskuterer den enkelte students utkast til seminaroppgave, jobber med øvingsoppgaver og tar opp spørsmål fra pensum eller forelesninger. I tillegg skal hver enkelt student holde en muntlig presentasjon på alfa og en på beta.

Foruten forelesning og seminar, kommer studentenes egne skriftlige arbeider, samt den individuelle veiledningen som hver student får på sin egen seminaroppgave.

– Alle får en times veiledning på alfa og en time på beta, hvor man diskuterer utkastet til seminaroppgave sammen med seminarleder, og tar opp både det faglige innholdet og hvordan en akademisk artikkel skal se ut. Igjen et todelt løp, altså: Man skal tilegne seg det faglige, og samtidig lære å bli akademiker gjennom måter å presentere stoffet på. Alt i alt skal ex.phil gi en opplæring i det å bli kritisk tenker, samt det å skrive vitenskaplig. Man lærer seg faglig arbeid, ulike arbeidsmåter.


Tidlig faglig kontakt

Minstekrav til seminarlederne er at de har master i filosofi. Flere seminarledere ved UiB har doktorgrad i tillegg.

– Seminarlederen skal hjelpe studenten til å forfølge en problemstilling ad kritisk vei, ikke ”løse” problemet for studenten. Denne kontakten med UiBs fagpersoner allerede på første semesteret er viktig i seg selv. Ytterligere en kvalitet med seminarmodellen som studentene selv gjerne trekker fram, er at den er en utmerket sosial institusjon. Og det er viktig for oss – å gi studentene et miljø.

Alfa går over ni uker, med to timer forelesninger i uka og to timer obligatorisk seminar. Så overtar beta, med nøyaktig samme opplegg. Fire timer i uka er altså plenum.

– Seminaroppgaven er helt klart hovedfokus på ex.phil. Man jobber en del på egen hånd, men med faglig oppfølging fra seminarleder og i seminaret for øvrig, avslutter Rune J. Falch.

Powered by Labrador CMS