Femårs-plan for styrking av realfagene

Publisert

Lærere skal tilbys stipend på inntil 100 000 kr for videreutdanning i matematikk. Det settes også inn tiltak for å få flere jenter til å velge realfag.

Dette er noen av tiltakene i Utdannings- og forskningsdepartementets femårige tiltaksplan for å snu den negative utviklingen i realfagene. Bakgrunnen for den nasjonale satsingen er sviktende kompetanse og middels resultater innen realfag i grunnskolen, lite obligatorisk matematikkundervisning i videregående og svak realfaglig kompetanse hos begynnerstudenter. Målsettingen er at Norge i løpet av perioden skal plassere seg i den beste fjerdedelen blant OECD-landene.

For lite i grunnskolen

Hovedmålet med strategien er å skape økt kvalitet på realfagsutdanningen i alle ledd, både i grunnopplæring, i høyere utdanning og i forskning. Undersøkelser viser at Norge kommer dårlig ut når det gjelder prosentvis fordeling av timer til realfag i grunnskolen sammenliknet med andre nordiske land.

Likeledes tyder resultater på at elevene etter L 97 ikke får tilstrekkelig tid til å bearbeide grunnleggende emner i matematikk. Departementets målsetting er at antall lærere i grunnskolen med høy kompetanse i realfag skal dobles innen 2007. I videregående opplæring er målet at 40 prosent av elevene i studiekompetansegivende retninger skal ta fordypning i matematikk og 25 prosent ta fordypning i fysikk. Det er også et mål at 40 prosent av de som tar fordypning i disse fagene, skal være jenter. Stipendordningen for etter- og videreutdanning av lærere i realfag skal omfatte minimum 600 lærere høsten 2003.

Powered by Labrador CMS