Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Ferske tall fra eksamensresultatene høsten 2002 viser at strykprosenten kun var fire prosent blant ex.phil-studentene som gikk opp etter seminarmodellen. Blant de som tok eksamensmodellen var strykprosenten oppe i 39 prosent. Tilsammen besto 271 flere enn høsten 2001.
Stadig flere ex.phil-studenter følger seminarmodellen. I høst var antallet oppe i ca 1050, mot ca 650 året før. Av disse innleverte 781 studenter mappe til sensur høsten 2002. Modellen innebærer at den ordinære 6 timers skoleeksamen erstattes av mappeevaluering. Det betyr innlevering av skriftlige prøver underveis i semesteret og en mindre prøve i hver disiplin. Hver student får også individuell veiledning, plenumsundervisning og seminarundervisning i mindre grupper. – Seminarmodellen innebærer at studentene får en mye tettere faglig oppfølging gjennom hele semesteret. Det er det som har vist seg å gi de gode resultatene, sier Fredrik Bråten ved Filosofisk institutt, som arbeider med å gjennomføre og organisere seminarmodellen. På tross av dette gikk fremdeles de fleste studentene i høst opp etter den gamle eksamensmodellen, der det i høst møtte 1302 studenter til eksamen, hvorav 796 besto. Men Bråten sier dette vil forandre seg dette semesteret.
Bedre karakterer
Også karaktersnittet er høyere blant de som fulgte seminarmodellen. 2,38 i forhold til 2,78 på eksamensmodellen.
– Mange påpeker også en økning i kvaliteten på arbeider som leveres på senere studier av studenter som tidligere har fulgt seminarmodellen, sier Bråten.
Formidabel innsats
– Da regner vi med at flesteparten vil følge seminarmodellen, sier han, men legger til at dette også handler om penger. Tettere oppfølging og veiledning av studentene er svært ressurskrevende.
– Det sier seg selv at innsatsen blant de 37 seminarlederne som var involvert i seminarmodellen i høst har vært formidabel, sier Bråten.