Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
– Jeg ser ingen framtid i å podcaste forelesninger til studenter som ligger på stranda i Bali. Vi må ha en aktiv pedagogikk knyttet til digitale verktøy, sa dekan Dag Rune Olsen da han holdt en innledning på kunnskapsministerens kontaktkonferanse i Oslo i dag.
Tema for dagens kontaktkonferansen med universiteter og høyskoler var kvalitet og relevans i høyere utdanning. – Ydmyk Dette var spørsmålet dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Dag Rune Olsen stilte under sin del av innlegget «Kvalitetsreformen – hvordan jobbe videre?», som han holdt sammen med dekan Trine Syvertsen fra Universitetet i Oslo. – Studentaktiv forskning – Det som ikke foregår i forelesningssalen er minst like sentralt for god læring. Studentaktiv læring mener jeg er ekstremt viktig. Det beste læringsutbyttet får studentene de når de tar del i prosesser. Vi vet at doktorgradsstudenter og mastergradsstudenter inngår i forskningsgrupper og deltar i forskning. Hos oss har vi også hatt eksperimenter hvor førstesemesterstudenter har deltatt i prosjekter på nanoprogrammet. De er med og bidrar der de kan. Olsen forklarte også hvordan han mener en mentorordning kan føre til at flere studenter får et økt læringsutbytte og at færre dropper ut av programmet de har startet på. Pedagogikk sentralt – Digitale verktøy er bare verktøy. Hvis det ikke er pedagogikk som er i førersetet er vi på ville veier. Digital læringsarena kan aktivisere studentene. Man kan ikke bare passivt videreformidle forelesninger. Se til Sverige
– Studentene har gitt oss en betrodd oppgave, og det gjør meg ydmyk. Det gir noen forventinger som vi må innfri. Hvordan kan vi best sørge for at de studentene som kommer til oss får det beste læringsutbyttet og kunnskapen de skal ha med?
Svaret ga han selv:
Rektorkandidaten gjorde det også klart hva han mener er om digitale verktøy i undervisningen.
– Jeg tror at forskning og utdanning av høy kvalitet forsterker hverandre. Vi har noe å lære fra Sverige når det kommer til kvalitetsarbeid. Det er en vedvarende aktivitet der studenten er i midten, sa Dag Rune Olsen.