Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Tall fra Samordna opptak viser at flere har fått øynene opp for lærerutdanningsprogrammene ved Universitetet i Bergen. Antall søkere med lærerutdanning som sitt førstevalg har steget med 46 prosent fra i fjor.
Høsten 2004 startet universitetet opp femårige lærerutdanningsprogram innen naturfag, nordisk og fremmedspråk og en fireårig adjunktutdannelse med fagkretsen matematikk og naturfag. Mens søkertallene i fjor var nedslående og førte til flere ledige plasser på alle lærerutdanningene, opplever samtlige program en økning i år. Totalt er det 86 søkere som har lærerutdanningene som førsteprioritet. Størst har økningen vært på programmene innen matematikk og naturfag.
Det har vært et stort nasjonalt fokus på mangelen på kvalifiserte naturfagslærere og lærere i fremmedspråk. Det har også vært pekt på et generelt rekrutteringsbehov i og med at gjennomsnittsalderen på lærerne er så høy som 50 år.
Ser man på antall førsteprioritetssøkere er det 33 prosent flere i år enn i fjor som har satt opp lærerutdanningen med master i nordisk og 45 prosent flere som har søkt på lærerutdanningen med master i fremmedspråk. Antall søkere som har adjunktutdanningen i realfag som sitt førstevalg har økt med hele 57 prosent, mens antallet som ønsker programmet med master i naturvitenskap har økt med 58 prosent. På bakgrunn av dette håper man at programmene blir fullsatt i år.
Søkertall fra UiO viser også en markant økning. Her er det 23 prosent flere i år som har lektor- og adjunktutdanningen i realfag som sitt førstevalg, mens lærerutdanningen i språk, kultur og samfunnsfag har en økning på 41 prosent.
Lærerutdanningene som blir tilbudt ved universitetene kombinerer faglig spesialisering med fagdidaktikk, pedagogisk teori og praksis.
– Flere har fått øynene opp for denne veien til læreryrket og setter pris på det faglige fokuset, sier Kristin Amundsen, nytilsatt koordinator for lærerutdanningen.
Hun viser også til at flere blir lærer ved å ta påbygningsprogrammet i praktisk pedagogikk etter fullført bachelor- eller mastergrad og at den reelle økningen i lærerrekrutteringen derfor er større.
Det utarbeides nå en studieplan for integrert lærerutdanning ved Det samfunnsvitenskapelig fakultet, men denne vil tidligst starte opp i 2007.