Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Mobbing, utestenging og plaging skal ikke være en naturlig del av det å vokse opp, har forsker Dan Olweus hevdet i førti år. Nå oversettes bøkene hans til japansk.
– Det er en økende interesse for systematisk intervensjon mot mobbing i japanske skoler, sier professor Dan Olweus til Uni.no.
I 1970 startet han prosjektet som regnes som verdens første vitenskapelige undersøkelse av mobbing. Senere skapte han Olweus-programmet, som har som mål å forandre hele det psykososiale klimaet på skolen.
Storstilt intervensjon
Hvis mobbing blir avdekket, skal foreldrene informeres. Med programmet blir skolene nødt i til å ta de mobbeutsatte på alvor. I dag er Olweusprogrammet mot mobbing er blitt innført på omlag 500 norske skoler.
Programmet gir fire klare regler som elevene skal følge: De skal ikke mobbe andre. De skal forsøke å hjelpe elever som blir mobbet. De skal være sammen med dem som lett blir alene. Og hvis de vet at noen blir mobbet, skal de fortelle det til en voksen.
Å hindre mobbing handler ikke bare om å gi barn et vern mot stygge ord, lugging, matpakketyveri og sosial isolasjon. Det har også en samfunnsøkonomisk side.
– Både mobbeutsatte og mobbere blir overforbrukere av samfunnets tjenester senere i livet.
Mer utsatt for psykiske lidelser
Gjennom arbeidet sitt har han virket inn på hele tankemåten omkring mobbing i skolen.
Tidligere ble mobbing betraktet som en form for naturgitt brutalitet. Hakking og hetsing ble sett på som en del av oppveksten, og noe som barn må holde ut, eller lære seg å forsvare seg mot.
Det de mobbende barna ikke tenker over, er at handlingene deres kan påføre andre barn livsvarige sår.
– Barn vokser seg ikke sterkere av mobbing. De blir tvert imot mer utsatt for psykiske lidelser senere i livet, har Dan Olweus tidligere uttalt til På Høyden.
Mobbere har høy status
Dan Olweus sies å ha skapt et paradigmeskifte i skolens behandling av barn som systematisk plager andre barn. I det forskningsbaserte programmet han har laget, behandles ikke mobbing som hendelser som skal løses med mekling. Ansvaret for ugjerningene skal plasseres hos mobberen.
Han har også knust noen myter om mobbere.
– Mobbere er fryktet og beundret. De liker å bruke makten sin for å dominere andre. Lite tyder på at de har dårlig selvbilde. Tvert i mot. De har ofte høy status, og en gruppe medløpere på laget, sier Olweus.
Internasjonal interesse
Helt siden Olweus besøkte Japan i 1996 på invitasjon fra det japanske Utdanningsministeriet har det ifølge Uni Helse vært stor interesse for hans forskning og tiltaksprogram mot mobbing.
Boken «Mobbing i skolen. Hva vi vet og hva vi kan gjøre» (1992) er i dag oversatt til 20 forskjellige språk og har i dag over 3000 akademiske henvisninger.
– Det hadde jeg aldri trodd da jeg skrev den, har Dag Olweus tidligere uttalt til På Høyden.
Professoren har tidligere også skrevet to amerikanske håndbøker om hvordan Olweusprogrammet kan innføres i skolen. Disse bøkene er nylig oversatt til japansk, melder Uni Helse.
Olweusprogrammet er innført på over 5000 amerikanske skoler. Nå kan intervensjonsprogrammet også bli innført på japanske skoler.