Forsvarer forbrukeren

Publisert

Det er noe feil når folk får dårlig samvittighet hvis de fyrer i peisen.

Det hevder i hvert fall Thor Øivind Jensen ved Institutt for organisasjon- og administrasjonsvitenskap. I en ny bok om forbruk tar han et kraftig oppgjør med forbrukerfiendtligheten som han mener preger den norske politiske debatten. I kjølvannet av dette har det blåst opp til en frisk feide.

- Forbruk er synonymt med moralsk forfall, og den norske forbrukeren, som faktisk er veldig nøktern og nytteorientert, plager seg selv med dårlig samvittighet. Problemet med folks skam er at de retter kritikken mot seg selv, i stedet for at de forsøker å gjøre noe med samfunnet, sier Jensen, som er en av fire bidragsytere til boken “Forbruk - Lyst, makt, iscenesettelse eller mening?” som nylig kom ut på Cappelen Akademisk.

Forbrukere med “sunn bekymring”

Til forskjell fra andre forbruksbøker, som gjerne har et økonomisk eller psykologisk perspektiv, får vi her innsikt i den faglige debatten om forbrukerens karakter og rolle i samfunnsutviklingen. Mens for eksempel sosiolog Trond Blindheim fra BI hevder at “kjøpelystens virus har spredt seg som en epidemisk galskap i den norske forbrukerkulturen”, slår Jensen et slag for den norske forbrukeren, som han mener er kjennetegnet ved “sunn bekymring”.

- “Shoppingkulturen” i Norge dreier seg stort sett om at kvinner handler inn nøkternt og rutinemessig til familien. Bildet som er skapt av disse som “nytelsessyke shoppere” er helt feil, og henger sammen med den gammeldagse protestantismen som preger samfunnet vårt, sier Jensen.


Viktigere ting å skamme seg over

Han peker på at forbrukerne, kanskje særlig utenfor Norge, har fått en større politisk rolle gjennom handlemønsteret og det presset de blant annet legger på produsenten om å lage miljøvennlige produkter.

-Når mange kjøper Max Havelaar kaffe selv om den er dyrere er det fordi den ikke er siste ledd i en politisk og moralsk skitten kjede. Hagemøbler i tre uten en liten forsikring om at produksjonen av dem ikke ødelegger regnskogen, er direkte vanskelige å selge i Norge. Kjøpemønsteret utrrykker verdier som ikke er så gale, innen de begensninger som settes av tilgjengelighet og pris.

- Så du mener det er helt unødvendig å bekymre seg for økt forbruk?

- Det er selvfølgelig ikke alle sider ved forbruksmønsteret jeg vil forsvare, understreker Jensen og legger smilende til at det nye kjøpesenteret Xibition fortjener for eksempel all den negative omtalen det har fått.

- Mitt poeng er at det ikke er riktig at jenter som kjøper Hennes&Mauritz topper til 98,50 skal gå rundt å skamme seg og at Steinar Lem skal kunne kjefte på alle som fyrer i peisen og har over tjue grader i stua. Slike angrep overskygger viktigere aspekt som vi heller burde bekymre oss for - såsom Norges miljøødeleggende overskuddsproduksjon og økonomiske maktovergrep mot andre land.

Powered by Labrador CMS