Forundringseksamen

Publisert

Det begynner med tverrfløytespill på toalettet og Børlis dikt ”Jeg har alltid spurt”. Bak en av dørene i Christiesgate 18, aner man lukten av røkelaks og røkelse. Nysgjerrige gjester stimler sammen utenfor. Vi er invitert til verdens første eksamen i Skapende yrkesutøvelse.

Sentraladministrasjonen på UiB fikk selskap torsdag 6. november, da det første kullet i ”Skapende yrkesutøvelse” seilte inn i bygget i Christies gate på en bølge av sitrende spenning. Hele tredjeetasjen var holdt av som eksamenslokaler og rommene ble fordelt på tre grupper. Etter hvert som timene gikk ble flere og flere dører åpnet, og deltakerne fikk vist frem samarbeidsprosjektene de har jobbet med over internett og i samlinger siden i sommer. Presentasjonen ble beskrevet som gestaltning, og markerer slutten på det ettårige delstudiet.

- Målet med ”Skapende yrkesutøvelse” er å tilrettelegge for større kreativitet og en rikere arbeidssituasjon ved å bruke kunst, filosofi og psykologi som verktøy. Gjennom dette året skal studentene ha utviklet ideer og mot til å gå nye veier, forteller Arild Guldbrandsen ved Program for læringsforskning, som er med i ledergruppen av dette etter- og
videreutdannings-
tilbudet.

Studiet er basert på teorier rundt helhetlig læring og såkalt ”taus kunnskap” og er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, NTNU og den svenske Kungliga Tekniska Høgskolan (KTH).

Sanseoppvekking

- Hold sansene åpne, lytt, bli berørt og delta i dialogen, oppfordrer Hanne Helgesen fra NTNU oss, før hun leder an innover i korridoren.. Helgesen er innleid som ekstern sensor, eller formulert på en annen måte: en ekstern dialogpartner.

Den første gruppen inviterer oss inn i et refleksjonsforum, hvor man kan hente kreativitet.

Med utgangspunkt i en virtuell bok eller et slags ”energihjul” som de har publisert på internett, har de laget en utstilling som består av mange ulike gjenstander som skal vekke sansene og inspirasjonen. Torbjørn Kvalvaag, som til vanlig er rådgiver på Høgskolen i Bergen, har malt bilder i sterke farger. Gunilla Andersson-Hustafsson, som er frisørlærer i Göteborg har stilt ut små forundringsbokser med blant annet hårlokker, parfymeflasker og landskapsmotiver. Reidar Aksnes som har jobb i fiskerinæringen har laget en installasjon med fiske garn og røkelaks som vi kan forsyne oss av. IT-sjef Tove Elvebakk viser oss fotografier av ting og situasjoner som fører henne inn i en ”flyttilstand”. Rundt i rommet har de plassert store hvite ark som kan brukes til å skrive ned umiddelbare innfall, og mange av medstudentene og gjestene griper etter fargestiftene.

”Sanseoppvekking, nærhet, vennlighet”. ”Det sitrer, jeg blir rørt, jeg åpner sinnet, blir mottakelig”, ”Fjellet, naturen. Komme bort”. ”Hva betyr omsorg i situasjoner med stress?” Tankene blir skriblet ned og arkene er snart fulle.


Forebygge utbrenthet

Lek, bevegelse, farger og former står sentralt i studiet, og for mange akademikere er dette et ukjent landskap. Blant de nysgjerrige gjestene var viserektor for utdanning, Leiv Sydnes. Han innrømmer at han er spent på hva dette studiet har å tilby.

- Dette er jo et nyskapende studietilbud som har sitt nedslagsfelt utenfor universitetskretser. Jeg er veldig spent på hvilke bidrag dette opplegget gir i forhold til deltakernes daglige arbeidssituasjon.

Det spørsmålet kunne blant annet Tove Elvebakk svare på. Hun er sjefskonsulent i selskapet CSC Norway og har ansvaret for mange prosjektledere. Hun forteller at det nylig ble gjort en undersøkelse i bedriften som viste at 25 prosent av disse viste tegn på utbrenthet.

- Jeg vil bruke mange av de teknikkene vi har lært i løpet av studiet blant annet for å forebygge utbrenthet blant de ansatte. Jeg har reflektert mye over arbeidssituasjonen og mener at det som kan demme opp for stress er det jeg vil kalle ”flyt” i arbeidet, at vi kan engasjere oss og satse helhjertet. For å få i gang gode kreative prosesser kan det være nødvendig å tenke nytt og bruke andre virkemidler, mener Elvbakk som blant annet har diskutert mye med sin medstudent Reidar Aksnes som driver med produktutvikling i fiskerinæringen. Hans bidrag til gruppens ”energisirkel” har vært å utvikle en metode for å øke samarbeidet og idémyldringen på alle nivå i en organisasjon.

Filosofiprofessor Kjell S. Johannesssen, som også har vært sentral i studieopplegget, er svært imponert over hva deltakerne har fått til.

- Det er på høy tid at man lager utdanningsopplegg som også anerkjenner, og utvikler bevisstheten om, den kunnskap som ikke kan oversettes i verbalspråklig form. Denne ”tause” kunnskapen er helt fundamental i menneskers liv, sier han.

Powered by Labrador CMS