Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
— Det å skape bedre læringsmiljø både for studenter og lærere, og få alle med på prosjekter som kan bidra til å utvikle miljøet positivt, er noe jeg ser på som veldig viktig, sier Ingunn Lunde til Khrono.
50 år gamle Lunde er utdannet ved UiB, har studert i Moskva og Bonn, og har hovedfag i russisk. Som professor ved Det humanistiske fakultet på UiB har hun jobbet systematisk med å utvikle undervisningsmiljøet i en årrekke.
Ingunn Lunde
Professor i russisk, UiB
På fakultetsstyremøtet forrige tirsdag ble det offentliggjort at Lunde nå har fått status som Fremragende underviser (se faktaboks). Statusen har aldri før blitt gitt til en ansatt ved Det humanistiske fakultet.
— Fund er en ordning som setter fokus på god læring og undervisning på universitetsnivå, og dermed også sammenhengen mellom forskning og undervisning. Dette er noe jeg er veldig opptatt av, sier Lunde engasjert og fortsetter:
— Man blir aldri ferdig utlært som underviser, og man må hele tiden utvikle seg. Det handler om å skape god gruppedynamikk med hver nye studentgruppe. For å få til det kan man satse på varierte læringsformer og utviklingsprosjekter, man kan la seg inspirere av andre, og således vil man hele tiden utvikle sin egen kompetanse.
Hun føler seg heldig som får jobbe med relativt små studentgrupper. Men også i de større fagene er det viktig å sette fokus på å skape nære og gode undervisningsmiljø, mener hun.
— Absolutt. Det er nok enklere å få det til i mindre grupper, men vi ser mange eksempel på at det er mulig å få til også i store forelesningssaler og lignende, understreker Lunde.