Frykter lærermangel

Publisert

Nær halvparten av PPU-studentene blir ikke lærere i skolen. Dette kan føre til lærermangel når den eldre garde går av med pensjon om få år, advarer UiB-forsker.

Det er et stort sprik mellom antall studenter som begynner på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og antallet som blir lærere etterpå. En ny studie fra Det psykologiske fakultet viser at kun 60 prosent av de som fullfører PPU-studiet arbeider i skolen halvannet år etterpå.

Dette kan føre til at Norge står overfor en alvorlig lærermangel om få år.

– Det er ikke sikkert man klarer å fylle opp lærerbehovet når de eldste lærerne går av med pensjon om noen år. Det er viktig at skolene legger bedre til rette for å rekruttere nye lærere med høy fagkompetanse før de forsvinner til andre yrker, sier stipendiat Dag Roness ved Det psykologiske fakultet.

Med en mastergrad fra før er PPU-studentene attraktive for ulike typer arbeidsgivere. Mange tar lærerutdanningen for å ha flere bein å stå på i arbeidslivet. I alt 25 prosent av studentene er usikre på om de vil bli lærere ved oppstart av utdanningen.

Fag først
I Europa sliter allerede mange land med stor lærermangel. I tillegg rapporteres det om stor nedgang i søking til lærerutdanningen.  For å unngå en lignende situasjon i Norge er det viktig å se hva som motiverer studenter til å velge læreryrket. 

Som del av sin doktorgrad undersøkte Roness motivasjonen til alle heltidsstudenter ved PPU-utdanningen ved fire av landet universiteter over en periode på to og et halvt år. Ved oppstart, avslutning og halvannet år etter at utdanningen var fullført.

– Det som først og fremst motiverte  PPU-studentene til å bli lærer var å få jobbe videre med og formidle fag de hadde studert tidligere. Ytre motivatorer som lang ferie spilte en mindre rolle, sier Roness.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Høyt faglig kvalifiserte lærere er ønsket i skoleverket. Mange gode kandidater velger andre yrker etter praktisk-pedagogisk utdanning. (Ill.foto: Colourbox)

PPU er viktig
Roness undersøkte også studentenes opplevelse av PPU-studiet. Han fant at mange av studentene var positive til PPU til tross for en den vanlige oppfatningen om at PPU er unødvendig og at fagutdannelsen alene er nok for å undervise.

Under selve utdanningen mente mange at den teoretiske og praktiske delen av utdanningen er for dårlig integrert. Likevel ville de fleste ikke være PPU foruten.

– I alt 80 prosent av studentene ville tatt studien om igjen selv om de er kritiske, sier Roness. 

Praksis endrer motivasjon
I løpet av PPU-utdanningen ble det tydelig at studentene satte mer pris på innholdet i læreryrket, som det å trives i undervisningen og å arbeide med unge mennesker i tillegg til det faglige, ifølge studien.

PPU-utdanningen medfører praksis. Motivasjonen endrer seg når man får prøve yrket og opplever at man mestrer undervisningen, sier Dag Roness.

Powered by Labrador CMS