Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det sier statsråd Torbjørn Røe Isaksen i kjølvannet av høringskonferansen om finansiering av sektoren. Dette er nok et signal til lite robuste fagmiljøer.
Det er tradisjon for at forskning har høyere status enn undervisning. Slik bør det ikke være, mener Røe Isaksen.
Ledd i strukturdebatten
Stortingsmeldingen om fusjoner i sektoren legges frem for Stortinget denne våren. Bakgrunnen er et uttalt behov for mer robuste fagmiljøer mange steder i landet.
– Mer robuste fagmiljøer er en forutsetning for å kunne tilby utdanninger av god kvalitet, men det alene er ikke nok. Derfor vil vi utarbeide en egen stortingsmelding om andre tiltak som er nødvendige for å øke kvaliteten på utdanningene våre, sier Røe Isaksen i en pressemelding.
Karaktervariasjon
Det er kvalitetsutfordringer i sektoren, mener statsråden. Det er høyt frafall og studentene bruker for lang tid på å gjøre seg ferdig med graden. Det er en ulik praksis blant institusjonene på karaktersetting. Det gjør det vanskelig å sammenligne utdanningskvalitet.
Statssekretær Bjørn Haugstad kom med en liten advarsel på tampen av høringskonferansen om finansiering av universitetene og høyskolene i Oslo i går: Demografien viser at veksten av nye kull snart vil stoppe opp, og at det om få år blir færre ungdommer å konkurrere om. Det vil skjerpe konkurransen, særlig for programmer og institusjoner som allerede sliter. Det kan bli flere konkurransearenaer utover Sentre for fremragende utdanning.
Nok et signal
Det er flere studieprogrammer som ikke holder mål, ifølge politisk ledelse. Det er store kvalitetsforskjeller innen samme studieprogram på ulike institusjoner, og for dårlig ledelse av studieprogrammer noen steder.
En stortingsmelding om utdanningskvalitet er et ytterligere signal til enkelte institusjoner om å kjenne sin besøkelsestid i et nytt UH-landskap.