Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Forurensningen fra havna blir blåst utover fjorden.
Det skjer hver vinter. På dager med kald og stillestående luft, legger det seg et synlig teppe over Bergensdalen og Danmarksplass.
Fenomenet kalles inversjon, og innbærer at varm, lett luft legger seg over den kalde luften som et lokk. Luften blir ikke byttet ut, og konsentrasjonen av giftige partikler øker.
Mange har antatt at skipstrafikken i Bergen havn kan tilskrives deler av ansvaret for «giftlokket». Det ser ikke ut til å stemme, viser en ny rapport.
«Små bidrag fra skip»
På oppdrag frå Bergen og omland havnevesen har forskere ved Nansensenteret undersøkt om cruisebåtene og supplyskipene kan lastes for forurensningen.
Ved hjelp en modell har forskerne simulert hvordan luften beveger seg i Bergen under ulike forhold.
Det ser ut til at skipstrafikken ikke er hovedårsaken til giftlokket. Forskerne mener at forurensningen fra havna blåses ut på havet.
I rapporten står det at «I de fleste tilfeller med høy luftforurensning i Bergen sentrum er bidragene fra skip i Bergen havn små. Utslippene fra skip blir i de flest tilfeller transportert ut over Byfjorden og fortynnet».
Forskningsleder Lasse H. Pettersson er ikke overrasket.
– Nei, ikke utafra egen kjennskap til meteorologi og at dette har vært et forskningstema på Nansensenteret i flere år, sier forskningsleder Lasse H. Pettersson til På Høyden.
Han forklarer funnene:
– I tilfeller med inversjon over Bergen er vinden svært svak, men blåser i hovedsak fra Bergensdalen og mot sentrum og Byfjorden. Det var viktig å få dette bekreftet med en grundig analyse av tilgjengelige data. Det var kanskje litt overraskende at modellen gjenskaper virkeligheten så bra som den gjør, sier Lasse H. Pettersson.
Vedfyring og bilkjøring er verstingene
Både de analyserte og målte dataene indikerer at større områder i Bergensdalen ikke påvirkes av skip ved kai i Bergen havn under slike forhold. De som bor nær havna, kan likevel påvirkes av forurensningen.
«Det kan imidlertid forekomme meteorologiske situasjoner hvor det er et moderat bidrag fra skip i områdene nær havna/sjølinjen», står det i rapporten.
Det er bilkjøring og vedfyring som forårsaker forurensningen på kalde dager. Fra vedovnene kommer finkornet svevestøv. Utslippene fra eksosbiler forårsaker den giftige gassen NO2.
Om sommeren er forurensningen fra havna større. De mange cruiseskipene forurenser mer enn supplybåtene. Været bidrar også. «På grunn av større variasjon i storskala vindretning kan det imidlertid forekomme andre værsituasjoner spesielt om sommeren som fører til at bidraget fra skip i Bergen havn dominerer luftforurensningen,» står det i rapporten.
Har ikke vurdert utslipp fra transport til og fra havna
– Hvilke konsekvenser vil rapporten kunne få for skipstrafikken til og fra Bergen havn?
– Vi håper rapporten kan bidra til faktagrunnlaget for slike vurderinger, men dette er ikke adressert i rapporten fra oss. Slike vurderinger av tiltak er det andre som er mer kompetente til å ta seg av. Studien har ikke inkludert utslipp under transit til og fra havna, bare utslipp fra skip som ligger ved kai i Bergen havn, sier Lasse H. Pettersson til På Høyden.