Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
- Vi har forstått at vi ikke kan bruke danske forelesere og vil erstatte læreboka ”Introduksjon til EU”, sier dekanus Ernst Nordtveit. Han og kurslederne ved Det juridiske fakultet gjennomgår nå kurset som har blitt omtalt i Injuria og Bergens Tidende.
Jusskurset ”Norske og internasjonale rettslige institusjoner” har fått uventet mye kritikk av studentene. Det begynte med krasse artikler i jusstudentenes egen avis Injuria. I går skrev Bergens Tidende (BT) om saken. Studentene hevder blant annet at de ikke forstår foreleseren som underviser på dansk.
- Det er uforståelig at universitetsstudenter ikke kan følge en forelesning på klart dansk, men vi må ta saken til etterretning. Dette er synd fordi vi har en av de fremste ekspertene i Europarett i Norden som professor II, sier Nordtveit.
I BT ønsker studentene forelesninger på engelsk, men heller ikke det er uproblematisk.
- Forelesninger på engelsk har tidligere skapt reaksjoner blant studentene. Hvis forelesningene skal gå på engelsk må vi forsikre oss om at dette ikke vil skape reaksjoner, forklarer han.
En av lærebøkene, ”Introduksjon til EU”, kritiseres for å være full av feil. Boka utgjør omtrent 100 sider av et pensum på totalt 600 sider.
- Boka er på ingen måte hovedlitteratur i kurset, men vi vil prøve å finne en erstatning, sier Nordtveit.
Studentene var i tillegg misfornøyde fordi de ikke fikk en 2 timers oppsummeringsforelesning om EU-rett før eksamen. Nordtveit tror neppe en slik forelesning ville vært avgjørende for studentene, dersom de ikke har forstått forelesningene gjennom hele kurset. Det var kapasitetshensyn som gjorde at det ikke var mulig å komme studentene i møte på dette punktet.
Studentene mener lite er gjort med kritikken kurset fikk i fjor.
- Vi har gjort endringer med hensyn til kursets oppgaver på bakgrunn av de klagene vi fikk i fjor. Vi tar inn over oss at studentene reagerer på visse sider ved kurset og går igjennom kurset på nytt nå for å se om det bør gjøres ytterligere justeringer. Dette vil inngå i en generell gjennomgang av erfaringene med den nye studieordningen, avslutter Nordtveit.