Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Aurora Martinez vil tilrettelegge for ulike karriereveier, modernisere undervisningen og tilrettelegge for utmerket forskning dersom hun blir valgt til universitetsstyret.
Namn: Aurora Martinez Alder: 52 Gruppe: A Utdanning og stilling: Ph.d., professor Fun-fact: Elsker å stå på ski, og krim i alle former Korfor vil du sitje i universitetsstyret? Kva vil du særleg gjere for di gruppe om du blir vald? Når det gjelder forskingsarbeid, organiseres dette oftest i grupper sammensatt av personer med ulik bakgrunn og erfaring som samarbeider med andre institusjoner. Dette stiller krav til organisasjon og ledelse for å oppnå mest mulig effektiv drift. Dette har vært min arbeidshverdag i mange år nå, og gjort det klart for meg at disse funksjonene som utføres primær av vitenskapelige ansatte kan i enkelte tilfeller utgjøre forskjellen mellom et godt og et utmerket resultat. Jeg vil derfor sette disse funksjonene på dagsorden i mitt styrearbeid. Kva er dei viktigaste sakene du vil arbeide for i universitetsstyret? Bredde mot spiss har vært heftig debattert ved rektorvalget. Etter min oppfatning utelukker ikke disse begrepene hverandre. Multidisiplinæritet er ofte en forutsetning for å oppnå utmerkede resultat i forskning. Dette gjelder også i grunnforskning hvor hovedmålet er kunnskapsproduksjon. Slik tverrfaglighet vil imidlertid bare gi resultat når det opptrer som målrettet samarbeid mellom spesialister som er best i sine felt. Slik jeg ser det vil tverrfaglighet aldri kompensere for middelmådighet i elementer som inngår i dette samarbeid. Dette skaper et behov for et universitet som balanserer framdyrking av fokuserte og selvdrevne spesialistmiljø i tillegg til at det legger til rette for effektiv samarbeid mellom slike miljø innenfor og utenfor UiBs grenser. Når det gjelder undervisning synes jeg at den største faren ved et universitet er at man gir etter for krefter som trekker mot middelmådighet, dette gjelder også i undervisning og evaluering av studentene. Universitetet har på mange måter blitt en institusjon hvor gjennomstrømming av uteksaminerte kandidater avgjør finanseringen. En slik finansieringsmodell har et iboende insentiv til senkning av krav til kandidatene. Jeg vil derfor arbeide aktiv for å opprettholde UiBs rolle som en høyere utdanningsinstitusjon, noe som innebærer sterk fokus på det faglige nivå studentene skal sitte igjen med etter endt utdanning. Dette innebærer også et fokus på studentenes evne til kritisk å vurdere forskningsbasert kunnskap under og ikke mist etter fullført utdanning. Etter min vurdering så er dette kjernen i det Europeiske universitets idealet. Undervisningsteknologi er et felt i rivende utvikling. I løpet av de siste få årene har en rekke nye undervisningsplattformer blitt tilgjengelige. I sin beste form bidrar disse til effektivisering og bedre læring. Jeg vil derfor bidra til at UiB beveger seg mot fronten i kompetent utnytting av disse nye mulighetene. Kva tre ting bør endrast ved UiB? Rekruttering av de beste og tilrettelegging av ulike karriereveier Mer fokus på kunnskap, kritisk sans og modernisering av undervisning.
Jeg føler at jeg har kommet til et punkt i min karriere og fått såpass mye erfaring i forsking og undervisning at jeg kan bidra til å bygge et bedre universitet, ikke bare for ansatte og studentene, men også samfunnet for øvrig, som har nytte av universitetets aktiviteter.
Jeg vil påvirke i relevante saker som gjelder situasjonen til de faste vitenskapelige ansatte, men våre resultater er avhengig av kvalitet, motivasjon og profesjonalitet i alle ledd, og vår aktivitet er avhengig av kollegaer i alle grupper. Da er det viktig å se sakene i sammenheng.
Blant de viktigste beslutninger som tas i et universitet er ansettelse av nytt vitenskapelig personale. Dette skyldes at det er ofte lite mobilitet som følger med disse stillingene. Slike vurderinger er da vanskelige og det blir begått flere feil. Man kan ansette lovende kandidater som vises å ikke innfri forventingene eller man kan la være å ansette kandidater som senere vises å ha en brilliant karriere på andre institusjoner. I tillegg hender det ikke sjelden at ansettelsesmuligheter ikke foreligger når man har en svært lovende kandidat. Jeg vil derfor arbeide for å forbedre systemer og prosesser for å øke treffsikkerheten ved ansettelser, noe jeg tror vil kunne bidra vesentlig til å øke produktivitet i de ulike forskningsgruppene.
Tilrettelegging for utmerket forskning.