Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Solen skinner på tørr brosteinen utenfor Lauritz Meltzers hus i Fosswinckels gate. Men Rannveig Skoglund, Pål Ringkjøp Nielsen, Pelle Engesæter og Peter Andersen har for det meste syklet hele vinteren, og venter ikke på vårsolen for å komme seg opp på setet.
— Det er et stort HMS-aspekt i dette: Forskning viser at det er 25 kroner spart i helseutgifter per syklet kilometer, sier instituttleder Andersen.
Som danske ligger det kanskje kodet i genene hans at sykkel er det mest naturlige måten å flytte seg fra A til B i Bergen. Men han har også fått med seg de fleste kollegene.
— Hos oss er det to som kjører fossilbil og én som kjører el-bil. Resten sykler eller går, sier Andersen.
Men sykkel-ildsjelen nøyer seg ikke med dét. Han vil ha med resten av UiB også.
— Folk bør melde seg på Sykle til jobben-aksjonen. Du kan vinne fine premier, men den viktigste premien er å være med.
Det er gratis å melde seg på for alle i Bergen kommune, og man kan melde seg på individuelt eller som en del av bedriften.
— Men er det ikke farlig å være syklist?
— Jeg har syklet i alle år, uten å bli utsatt for noe, forteller Pelle Engesæter, som daglig sykler fra Rolland til sentrum.
— Også syklister må selvsagt tilpasse farten. Det er en risiko ved å sykle, men er det farligere enn å sitte i sofaen eller bilen, spør Andersen retorisk.
Rannveig Skoglund sykler hver dag over Nattlandsfjellet, selv når det er snø. Nattlandsveien er sammen med Sandviksveien et av stedene i Bergen der syklister bør passe litt ekstra på.
— Det skumleste jeg ser er når bilister suser videre etter at jeg har stoppet opp for en fotgjenger, synes Skoglund.
Sykkelfelt, garderober og god sykkelparkering er viktig for å få folk til å komme seg til jobb på en sunnere og mer ressursvennlig måte, mener geografene. Men selv om det har kommet nye sykkelparkeringer under tak ved noen bygg på universitetet, bruker geografene en annen metode:
— Vi må innrømme at vi helst tar sykkelen med på kontoret. De nye sykkelparkeringene er i to etasjer, og det er klønete å få sykkelen under. For å få den opp i andre etasje må man helst være to meter høy, forklarer Andersen.
Geografene vet også hva som skal til for å få en større andel av bergenserne over på sykkelsetet: Separate sykkelveier, lavere fart for trafikken, og et sammenhengende sykkelnett i bykjernen.
— Det er et missing link i sentrum. Og så skulle vi også hatt mer lysregulering for sykler, mener Engesæter.