Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Forskerrollen har blitt mer kompleks. Nå skal yngre forskere fra hele landet bli bedre til å skrive søknader, skape nettverk og formidle egen forskning.
Det psykologiske fakultet ved UiB og psykologimiljøene ved Universitetet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Oslo, har gått sammen om et lederutviklingsprogram for yngre forskningsledere. Målet er at dyktige yngre forskere skal bli bedre rustet til å møte utfordringene som venter dem. Prodekan Inger Hilde Nordhus (t.h.) har arbeidet lenge for å få i stand en forskningslederutdanning. Her åpner hun det første seminaret i rekken. (Foto: Paul S. Amundsen) Må kunne mer enn forskning Bergen er vertskap for den første samlingen. Torsdag og fredag denne uken møtes de 16 utvalgte forskere for oppstartsamling til det som skal bli et år hvor de skal få lære mer om forskningsledelse, søknadsskriving, nettverksbygging, veiledning og medietrening. Forskere skal også kunne fungere som framtidige forskningsgruppeledere. Derfor står også ledelse på agendaen. I 2013 skal forskerne, som alle er relativt ferske i jobben som professor eller førsteamanuensis, være med på fire samlinger. – Vi vil gjerne gi dem et verktøy til å håndtere flere sider av forskningsarbeidet, sier Vibeke Kyrkjebø Irgan. Bergensk hjertebarn Programmet, som koordineres fra Det psykologiske fakultet ved UiB, gjennomføres i samarbeid med Universitetet i Tromsø, NTNU og Universitetet i Oslo. – Vi vil gjerne samarbeide med de andre institusjonene. Vi mener at det å gjøre ting sammen er viktig for våre fag og forskningen i Norge, sier Vibeke Kyrkjebø Irgan. – Når vi skulle starte programmet ville vi gjøre dette ordentlig. Nå har vi satt av tilstrekkelig midler til å få det ordentlig til, sier Vibeke Kyrkjebø Irgan.
– Forskerne skal ikke lenger bare forske, de skal også skrive prosjektsøknader til eksterne finansieringskilder, skape nettverk og samarbeide med andre forskere, ofte internasjonalt, sier Vibeke Kyrkjebø Irgan, forskningsrådgiver ved Det psykologiske fakultet.
Ideen om å skape et program for forskningslederutvikling ble også unnfanget ved UiB. Inger Hilde Nordhus, prodekan for forskning ved Det psykologiske fakultet i Bergen, har lenge ivret for prosjektet. Det har også vært et ønske fra UiB sentralt at alle fakulteter skal ha en egen opplæring for forskere.
De 16 forskerne som er plukket ut til å delta i programmet er samlet i Bergen denne uken. (Foto: Paul S. Amundsen)