Høy trivsel hos UiB-studenter

Publisert

UiB-studentene trives i sin studiehverdag. En undersøkelse av studentenes lærings- og arbeidsmiljø viser at over 80 prosent mener de blir godt behandlet av medstudenter og lærere.

Flere faktorer taler for trivsel blant studentene. Eksempelvis sier rundt 72 prosent av studentene at de har valgt riktig studium og at de trives i sitt fagmiljø. Vel 78 prosent følger planlagt studieprogresjon og 72 prosent føler de mestrer de faglige kravene, selv om de fleste også føler det av og til er slitsomt å studere.

- Resultatene er oppsiktsvekkende bra, samtidig som de bekrefter det vi trodde. Spesielt interessant er det å se på de resultatene som kan knyttes til det psykososiale i læringsmiljøet. Dette har vi ikke undersøkt tidligere, men resultatene viser at vi heller ikke på dette området trenger å bekymre oss, sier leder av læringsmiljøutvalget, Øyvind Jakobsson.

I et internasjonalt perspektiv er ikke resultatene overraskende. Undersøkelser gjort i andre land viser at tettere oppfølging av studentene også gir positive effekter på deres opplevelse av læringsmiljøet.

- Det er en sammenheng mellom klare studiemål, progresjon og trivsel, sier professor ved Program for læringsforskning, Arild Raaheim.

Undersøkelsen er utarbeidet og utført av Læringsmiljøutvalget som ble opprettet i fjor. Kvalitetsreformen har lovpålagt alle høyere utdanningsinstitusjoner å opprette et slikt læringsmiljøutvalg bestående av både studenter og ansatte. Lederskapet skifter mellom de to gruppene, og i år er studentrepresentant Jakobsson leder.

- Vi ville finne ut hvordan læringsmiljøet ved UiB er, for å kunne vite hva læringsmiljøutvalget skal fokusere på fremover, forklarer Jakobsson om bakgrunnen for undersøkelsen.

Fortsatt forbedringspotensiale

Studentene fikk 67 spørsmål om arbeidsbelastning, trivsel, studiemestring, psykososiale forhold, og støttefunksjoner som lokaler, it-fasiliteter, kantiner og bibliotektjenester. 25 prosent av de 16300 UiB-studentene besvarte undersøkelsen.

Til tross for mange positive funn har UiB fortsatt litt å gå på når det gjelder studentenes deltakelse i gruppearbeid og nettbasert undervisning. En tredjedel av studentene sier de ikke bruker noen timer per uke på gruppearbeid, mens 80 prosent oppgir at de ikke deltar i nettbasert undervisning.

- Fremdeles er mesteparten av undervisningen basert på forelesninger. Vi kan derfor gjøre enda mer for at studentene skal være aktive deltakere i kunnskapsproduksjonen. E-læringssystemer og alternative eksamensformer gir studentene verdifull opplæring i teamarbeid og formuleringsevne. En enda større bruk av disse tiltakene vil være til fordel, sier Raaheim.

Powered by Labrador CMS