Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det humanistiske fakultet har vært på NTNU for å snakke om samarbeid om tysk- og franskfaget. Det kan gå mot de første, integrerte masterprogrammene mellom universitetene. Dette er et forsøk på å imøtekomme departementets småfagspolitikk.
Rekrutteringen må økes, sammen med en bedre gjennomstrømming av de relativt få som velger å studere fransk og tysk språk på universitetsnivå. Regjeringen setter grensen ved 20 studenter for å regne fagmiljøet som robust nok til å kunne tilby utdanningstilbud med god nok kvalitet.
Felles fagmiljøer
Ifølge dekan Margareth Hagen er samtalene med sitt søsterfakultet i Trondheim i startgropen. Et økonomisk og rekrutteringsmessig utfordret humaniora ser blant annet på hvordan nye, digitale læringsformer kan utnyttes i neste steg av samarbeidet på masternivå.
I første omgang gjelder planene masterprogrammene i tysk og fransk.
– Det er en annen fart og driv i SAK-samarbeidet enn for bare ett halvår siden, sier dekan Anne K. Børresen ved NTNU.
Børresen snakker om Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) – Kunnskapsdepartementets bestilling til alle universiteter og høyskoler om å vurdere blant annet hvordan små fag skal overleve.
Ambisjonen er at forsøk på arbeidsdelingen munner ut i sømløse, integrerte masterprogrammer på UiB og NTNU, gjennom å dele på ansvaret for emner, og tilrettelegge for mer undervisning på nettet.
Dette samarbeidet skal gi fagene mer robuste fagmiljøer og et bredere grunnlag for å utvikle nye samarbeidsformer mellom institusjonene.
Digitale undervisningsformer blir uansett viktigere i årene fremover, også for våre campusstudenter, skriver Hagen i bloggen sin.
Mister stadig søkere
Begge språkfagene har lenge slitt med rekrutteringen. Tallene fra Samordna opptak i vår viste at språk og litteraturfag ved UiB mistet nesten én av fem førstevalgsøkere sammenlignet med fjoråret.
HF vil se på grunnlaget for å lage nye, tverrfaglige emner. Et vedvarende problem er at så få elever i videregående skole tar fordypning i språk. Det er kanskje på tide med en nasjonal kampanje for å redde språkfagene i videregående skole, kom det fram under siste universitetsstyremøte.
– Bør vurdere suboptimale tilbud
– Et studieprogram i latin har kanskje to studenter, men vi kan mene at dette er et område der vi bør tilby et studium. men er det slik at et annet universitet har liten søkning til et fagområde, kan vi samarbeide om å tilby et gitt studieprogram, sa Oddrun Samdal under behandlingen av småfag i styremøtet. Hun viste til samarbeid med UiT om kinesisk.
– Det er vanskelig å forsvare at vi skal tilby studenter et suboptimalt tilbud. Kan andre institusjoner levere bedre enn oss, bør vi vurdere vårt tilbud, sa rektor Dag Rune Olsen. Han har hatt samtaler med politisk ledelse i KD nylig, og var slett ikke sikker på om departementets primære mål var humaniorafag, men heller de mange og spredte høyskoletilbudene innen for eksempel økonomisk-administrative studietilbud.