I grenselandet mellom kunst og kunnskap

Publisert

Flyt, sidespor, lek og kunst er ikke ord man vanligvis forbinder med tradisjonell universitetsutdanning. Nå samarbeider tre universiteter, deriblant UiB, om et nytt tilbud innen videreutdanning. Her smelter vitenskap, arbeidsliv og kunst sammen til et fag som har fått navnet Skapende yrkesutøvelse. Tirsdag 13.august ble faget lansert på UiB med musikalsk akkompagnement av studenter fra Griegakademiet.

– Vi knytter sammen menneskelig kreativitet og skaperevne med humanistiske perspektiver på yrke og utdanning, sier Arild Gulbrandsen, førsteamanuensis ved Program for læringsforskning. Sammen med svenske og norske kolleger, blant annet professor i filosofi ved UiB, Kjell S. Johannessen, Jan Forslin, professor i arbetslivsvetenskap ved Kungliga Tekniska Høgskolan i Stockholm og førsteamanuensis i undervannsteknikk Bjørn Sortland, NTNU er han ansvarlig for det nye studiet.

I 1997 laget Jan Forslin og Arild Gulbrandsen en bok med tittelen Helhetlig læring. Boken bygger på kritiske oppfatninger av universitetspedagogikken. Faget de nå har satt sammen er basert på prinsippene i boken og bryter med mange av kjennetegnene ved tradisjonell akademisk utdanning.

– Det skjer noe i tiden som gjør at vi må omprioritere forholdet til læring. I Sverige opplever vi at mange mennesker ikke lenger vil arbeide, vi må finne igjen det lystbetonte i arbeidslivet slik at det postindustrielle mennesket kan få bruke hele seg. Derfor har vi villet lage noe helt nytt. Noe som kan være banebrytende innenfor universitetssammenheng - og der man også bruker andre uttrykksformer enn ord, sa Jan Forslin under åpningen.

De tre universitetene som samarbeider om faget er NTNU, Kungliga Tekniska Høgskolan og UiB. Virksomheten drives på ulike steder i Norge og Sverige, og deltakerne kommer fra begge land. Faget har ingen sentral fysisk adresse, men bygges som en virtuell lærende organisasjon rundt et eget nettsted, med et eget Intranett.

Mest for dem som har vært i arbeidslivet en stund

Skapende yrkesutøvelse henvender seg til folk som har vært i yrkeslivet en stund, gjerne folk i næringslivet, folk i ledende stillinger, eller for den saks skyld kunstnere er velkommen til studiet, som er på 30 studiepoeng. På pensum står blant annet lyrikk, film, musikk og skjønnlitteratur, samt faglitteratur innen filosofi, psykologi og pedagogikk. Man skal ta for seg emner som “Taus kunnskap”, “Lyssnande är hårt arbete” og “Mennesket og teknologien”.

– Arbeidet med kreative og estetiske uttrykksformer vil lære deltakerne å bryte med gamle tenkemåter for å få frem nye ideer og løsninger. Faget utvikles i grenselandet mellom universitet og arbeidsliv, og vil gi deltakerne nye impulser og kunnskaper som de kan bringe med seg til egen arbeidssituasjon, sier førsteamanuensis Arild Gulbrandsen ved UiB. Han håper faget vil bli et fruktbart forum for erfaringsutveksling - og nye erfaringer.


Eksamen erstattes av jury

Faget er prosessorientert og ordinære forelesninger er redusert til et minimum. Det går over nær ett år og består av fire studiedeler, hvor alle tre universiteter blir besøkt, og tre yrkesdeler i tilknytning til egen jobb. Studiedelene er samlinger hvor man møtes intensivt ansikt til ansikt, for eksempel i NTNU’s idelaboratorium Oasen, der man i inspirerende og estetiske omgivelser får bli kjent og løse oppgaver sammen i små grupper. Likeens skal man benytte seg av utstrakt samarbeid via IKT. Tradisjonell eksamen er erstattet av kreative samarbeidsoppgaver som skal presenteres offentlig i dialog med en jury.

Arild Gulbrandsen er svært fornøyd med at den nye babyen nå ser dagens lys - etter å ha møt litt motbør i starten; – Det stemmer at kollegiet kom med endel innvendinger. Disse har vi jobbet med i ettertid og mener nå at vi kan tilby et spenstig og fremtidsrettet studium av høy kvalitet. Første kull starter etter nyttår med første deltakersamling i Bergen.

Powered by Labrador CMS