Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
I samarbeid med Det psykologiske fakultetsbibliotek tilbyr nå Program for universitetspedagogikk et kurs for ansatte om Informasjonskompetanse. Kurset har som mål å bidra til en forståelse av hvordan studentenes informasjonskompetanse kan styrkes, blant annet som ledd i forebygging av plagiering, skriver professor Arild Raaheim. Kurset er åpent for alle ansatte i vitenskapelige stillinger ved Universitetet i Bergen, og har søknadsfrist 11. august. Deltakere på Utviklingsprogram i universitetspedagogikk har førsteprioritet.
I samarbeid med Det psykologiske fakultetsbibliotek tilbyr nå Program for universitetspedagogikk et kurs for ansatte om Informasjonskompetanse. Kurset har som mål å bidra til en forståelse av hvordan studentenes informasjonskompetanse kan styrkes, blant annet som ledd i forebygging av plagiering, skriver professor Arild Raaheim. Kurset er åpent for alle ansatte i vitenskapelige stillinger ved Universitetet i Bergen, og har søknadsfrist 11. august. Deltakere på Utviklingsprogram i universitetspedagogikk har førsteprioritet. Søken etter informasjon I denne modulen diskuteres modeller for utvikling av studentenes informasjonskompetanse. Studentenes evalueringer av kurs i informasjonskompetanse viser at læringsutbyttet er størst når informasjonskompetanse er integrert på fagplanen. Etisk informasjonsbruk For faglærer vil det gi mer tid til å ta for seg andre aspekter ved studentenes faglige spørsmål.
Kurset egner seg for dem som bruker mye tid på spørsmål fra studenter om hvor og hvordan de finner relevant litteratur, hvordan de skal vurdere informasjon og hvordan de skal sitere og referere andres arbeid.
Kurs i informasjonskompetanse kan integreres på fagplanen gjennom et samarbeid mellom fagansvarlig og Universitetsbiblioteket. Det vil kunne øke studentenes ferdigheter i informasjonssøk, informasjonsvurdering og etisk bruk av informasjon, blant annet å forbygge plagiat.