Istid på Realfagbygget

Kulden har ødelagt flere varmebatterier på Realfagbygget, og en tredjedel av bygningen er uten varme. Det gir temperaturer ned i ti grader. Og feilen vil ta tid å fikse.

– Snittemperaturen i nordre del av bygget ligger på litt over 13 grader, mens resten av Realfagbygget har 16-17 grader, forklarer områdeleder Arvid Arnesen.

Kjemisk institutt, Cipr og fakultetsledelsen er blant dem som har kontorer i den nordre enden. Laboratoriedriften til Kjemisk institutt er nå stengt, fordi avtrekket ikke fungerer.

Luft i systemet
Katastrofen begynte torsdag kveld, da brannalarmen gikk på spesialavfallsrommet i garasjen på Realfagbygget. Det var ikke brann, men et sprukket sentralvarmerør som var grunnen. Da rant deler av vannet ut av systemet, og det kom luft inn i anlegget. Senere skjedde det samme igjen i en annen del av systemet, på tross av at de ansatte jobbet for fullt med å lufte og etterfylle vann. Lørdag sprakk flere av de store varmebatteriene på loftet på grunn av luft i systemet, og anlegget kunne ikke lenger brukes. Nå er to tredeler av anlegget i drift igjen, men det tar langt tid å varme opp betongen i bygget fra 1976.

Kobler ut
Nå jobber Arnesen og kollegaene på spreng med å koble ut de ødelagte varmebatteriene, som er en type store varmevekslere som varmer opp luften før den blir sendt inn i ventilasjonsanlegget. Deretter vil de kunne sette anlegget i drift igjen, men med redusert kapasitet.

– Jeg tror ikke det blir varmt igjen her før langt utpå onsdagen, og da snakker vi om 16-17 grader, sier Arnesen.

Kald eksamen
El-anlegget i bygget har ikke kapasitet nok til at elektrisk oppvarming kan brukes i mellomtiden. I dag skal 150 studenter ha eksamen i lesesalen Hangaren, og oppvarming av dette rommet blir prioritert. I går var det studenter som hadde eksamen med en romtemperatur ned i 14 grader.

Lov med lue inne
– Det er kaldt her, og det blir fort til at folk bare jobber noen timer, og så går hjem, sier Arnesen.

Selv har han og kollegaene tatt konsekvensen av kulden, og sitter med varme klær og gjerne lue inne.

Varmebatteriene som må erstattes er ikke å få kjøpt på nærmeste butikk, så det kan ta tid før alt er i orden igjen.

– Dette er et mareritt for driftsorganisasjonen her borte, sier Arnesen.

Alternative bygg
Eiendomsdirektør Even Berge jobber med å finne erstatningslokaler for de hardest rammede delene av bygget.

– Vi forsøker så godt vi kan med avhjelpende tiltak. Vi har noe ledig plass i sørenden av bygget, og i Autogården. Dette er ingen ønsket situasjon, men folk har tatt det imponerende sporty, sier Berge.

Vedlikehold for lavt prioritert
Da fakultetsdirektør Bjørn Åge Tømmerås kom på kontoret i morges var det bare 8,5 grader der.

– Vi skjønte at noe var galt i hele bygget. 13-14 grader er jo ikke akkurat arbeidsplasstemperatur.

Verst var det kanskje for de 120 studentene som hadde eksamen i går. I lokalene var det stort sett 14 grader.

– Vi synes dette er veldig uheldig. Det skader læringsmiljøet vårt, og arbeidsmiljøet er ikke slik det skal være. Det er nok mange i universitetsledelsen og andre som bør tenke på om Realfagbygget har blitt høyt nok prioritert når det gjelder vedlikehold de siste årene, sier Tømmerås.

Kan bli syke
Når det gjelder arbeidsforholdene tror Tømmerås de har noenlunde kontroll.

– Blir det 16-17 grader og du har stillesittende arbeid, er gjerne best å pakke sakene og gå hjem. Hvis folk fryser på jobben er det både risiko for at du gjør en dårlig jobb, og for at du kan bli syk av det. Da er det bedre å gå hjem. Mens for meg og andre som må springe i møter hele tiden, er det ikke noe problem. Folk må gå til sine nærmeste overordnede om dette, sier fakultetsdirektøren.

Han synes det er vanskeligere å nå studentene.

– På noen av instituttene er det veldig viktig at de får tatt eksamen uansett. I går tenkte vi at vi skulle gi muligheten til å ta eksamen for de som ville det. Heldigvis er temperaturen i eksamenslokalet nå oppe i 20 grader.  

 

Områdeleder Arvid Arnesen stiller med lue og digitalt termometer på jobb i dag. Foto: Dag Hellesund

 

Driftsleder Svein Fosse vet ikke hvor lang tid det vil ta å få nye varmebatterier av denne typen. Teknologien ble installert da bygget var nytt i 1976, men er forlatt i dag. Foto: Dag Hellesund 

 

 

Powered by Labrador CMS