Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Utydelig veiledning og dårlig inkludering i fagmiljøet kan føre til at stipendiater faller fra. Det vil Line Marie Sørsdal gjøre noe med.
– Jeg er veldig takknemlig over å få representere gruppe B i universitetsstyret, sier Line Marie Sørsdal til På Høyden.
Fra høsten av blir hun å finne ved bordet i Kollegierommet hvor UiB-styret samles.
– Jeg tror at jeg delvis ble valgt på bakgrunn av det arbeidet jeg har gjort i fakultetsstyret på det samfunnsvitenskapelige fakultet. Det at jeg vil arbeide for å gi alle i gruppe B muligheten til å bidra til vår stemme i universitetsstyret håper jeg også har vært en medvirkende faktor til at jeg ble valgt.
Stipendiat ved adm.org
Til daglig er hun stipendiat i statsvitenskap ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap. Hun er utdannet Master of Science in Criminal Justice Policy fra London School of Economics, og har bachelorgrad i kriminologi fra Universitetet i Oslo.
Før hun kom til UiB i 2014 arbeidet hun ved Oslo tingrett.
– Hvordan gjorde du ditt kandidatur kjent?
– Det har vært viktig for meg å forsøke å øke valgdeltakelsen fra i fjor. Jeg formidlet derfor mitt kandidatur igjennom På Høyden, og med informasjon på både norsk og engelsk til valgstyret. I tillegg har jeg bedt fakultetsstyrerepresentantene om å gi informasjon om valget og alle kandidatene til sine kollegaer.
– Du representerer en uensartet gruppe, hvor mange ofte har nok med sitt eget doktorgradsprosjekt. Hvilken strategi har du for å få sluttet rekkene og fremmet synspunktene til denne gruppen på en best mulig måte?
– Jeg forstår godt at mange har nok med eget doktorgradsprosjekt – det er jo lidenskapen vår! Jeg mener imidlertid at selv om det er prosjektene våre som har første prioritet, så er det er viktig å være informert om hva som skjer på universitetet, selv om en ikke skulle ønske å engasjere seg. Det er mitt mål at alle i gruppe B skal vite hvilke saker som diskuteres av universitetsstyret, og kunne si sin mening om sakene til meg – om de ønsker det. Ved å etablere en felles kommunikasjonsstruktur med e-post lister og jevnlig møter med fakultetsstyrerepresentantene, har jeg tror på at vi kan fremme våre synspunkter på en god måte. Dette også i saker hvor vi som gruppe vil ha ulike meninger.
Vil arbeide for karriereplanlegging
– Du nevner frafallsproblematikk som en sak du vil arbeide med. Hvordan vil du få ned frafallsprosenten?
– Jeg har akkurat vært med i en arbeidsgruppe som så på gjennomføring og frafall fra doktorgradsprogrammet på Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Det finnes flere grunner til at enkelte ikke fullfører doktorgraden, men elementer som rekruttering, veiledning og inkludering i forskerfellesskap fremstår som sentrale faktorer. Min oppgave som gruppe B sin representant er å få frem at dette ikke bare er et kandidatproblem, men at instituttene, og særlig veileder, har et ansvar for frafallsprosenten. En tydeliggjøring av veilederrollen, og hva vi som stipendiater kan «kreve» av veileder var et punkt alle instituttene trakk frem i høringsrunden, og som jeg vil oppfordre fakultetene til å arbeide videre med.
– Hvordan vil du bedre vilkårene til de som er ferdig med doktorgraden, men er tilsatt på midlertidige kontrakter?
– Dette er et sammensatt spørsmål, som delvis handler om hvordan universitetet er organisert. En kartlegging av denne gruppen ansatte, og deres mobilitet vil være viktig for å forstå hvordan midlertidig kontrakter brukes på UiB. Karriereplanlegging blir ofte tatt frem som et tiltak for satsning på unge forskere, og målrettet arbeid med dette er noe jeg vil etterspørre i universitetsstyret.