Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Trivsel og mestring av studiene er et prosjekt som hjelper studenter til å takle eksamen eller med å fullføre studiene. Over nyttår spres postkort med informasjon om hva TOMAS kan hjelpe deg med.
Noen studenter har lav akademisk selvtillit. Det vil si at de er usikre på om de vil klare studiene eller er usikre på om de er på rett vei. I visse tilfeller kan dette føre til at studenter stryker til eksamen og taper studiepoeng. TOMAS vil gjøre noe med dette. Prosjektet tilbyr både individuell – og gruppeveiledning. Sammen med Institutt for samfunnspsykologi og seksjon for utviklingspsykologi, er TOMAS med i et forskningsprosjekt som forsker på eksamensangst. Studenter deles tilfeldig inn i to grupper hvor den ene gruppen utsettes for hypnose, mens den andre gruppen motiveres til å endre holdningene til sin egen mestringssituasjon. Hensikten er å se om hypnose vil gi en tilleggseffekt. Resultatene vil først foreligge om et år.
- Mange studenter psyker hverandre ned før eksamen, istedenfor å bygge hverandre opp slik idrettsutøvere gjør. De må skifte tankemønster og trene bedre mentalt, forklarer rådgiver Helge Hauge.
Han jobber i TOMAS sammen med rådgiver Line Fleischer. TOMAS ble opprettet i 1999 og er et samarbeidsprosjekt mellom UiB, HiB og SiB. Prosjektet er nå en del av studentenes rådgivningssenter som fra 1. februar 2005 vil holde til i Villavei 10. I tillegg til veiledning i forbindelse med eksamen arrangerer TOMAS grupper for studenter på høyere grad som sliter med å fullføre masteroppgaven. Til våren kommer et kurs for de studentene som er usikre på sin egen studieteknikk.
- Studentene er svært flinke til å trene fysisk. Ti tusen studenter er innom treningssenteret på Vektertorget i løpet av en uke, men de som trenger det er ikke like flinke til å trene mentalt, mener Hauge.
Forsker på eksamensangst
- Mental trening er ingen hokus pokus. Det går rett og slett ut på at studentene ser eksamenssituasjonen for seg som om de allerede takler den. De visualiserer for eksempel at de går inn i eksamenslokalet, skriver eksamen og takler det mange ganger, forklarer Hauge.
Det dreier seg om å trene mentalt på å motstå frykt. Tanken er at studentene skal eksponere seg for eksamen mentalt flere ganger og på den måten miste angsten.
- Det er viktig å jobbe med underbevisstheten og ikke si til seg selv at det kommer til å gå dårlig. Ha et positivt syn på deg selv og din egen mestring! Mange studenter tenker mer på eksamensresultatet enn oppgaven de skal utføre og det kan ødelegge, mener Hauge.