Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Universitetet i Oslo bruker tre millioner kroner i året på PR-tjenester. NTNU og UiB gjør i hovedsak jobben selv.
- Vår grunnholdning er dette vil vi gjøre selv, og vi tror også at resultatet da blir bedre, sier kommunikasjonssjef Christian Fossen til UA.
Og utdyper:
- Den kunnskapen vi trenger til vårt daglige virke, skal vi primært ha selv. De få gangene vi opp gjennom historien har kjøpt slike tjenester eksternt, har vi tenkt at dette traff ikke helt. Det er en ulempe og ekstrabelastning at slike eksterne byrå ikke kjenner NTNU godt nok, sier han.
Tredobling ved UiO
Uniforum skriver at Universitetet i Oslo i 2015 brukte i underkant av 3 millioner kroner på PR-tjenester. I 2013 inngitt de en rammeavtale med PR-byrået Gambit H+K. Byrået skulle hjelpe UiO med mediehåndtering, markedsføring, studiekampanjer, taleskriving og omdømmebygging. Pengebruken skulle begrense seg til inntil 1 million kroner i året.
Dette beløpet har de to siste årene blitt overskredet. I 2014 kjøpte UiO PR-tjenester fra Gambit H+K for 2,8 millioner.
Blant annet leide universitetet inn en konsulent fra Gambit for å dekke opp for en sykmeldt ansatt. Kostnad: 600 000 kroner.
- Vi har ingen rammeavtale med noe PR-byrå i dag, og jeg ser heller ikke for meg at vi vil få det i nær framtid, sier Christian Fossen.
Dermed er det NTNU-ansatte som står for eksempelvis profilering og markedsføring, samfunnkontakt, arrangement, alumni – og formidling.
Vanlig med rammeavtale
Men aldri en regel uten unntak. Fossen forteller blant annet at det hender Kommunikasjonsavdelingen leier inn teknisk kompetanse og utstyr. Det skjedde blant annet under den store fusjonsmarkeringa 4. januar.
- Dyrt teknisk utstyr har vi ikke råd til å sitte med selv. Det vil heller ikke være særlig rasjonelt siden utstyret fort blir utdatert.
Det skjer også at ekstern spesialkompetanse blir brukt etter behov når de ulike avdelingene mangler egen kompetanse.
Universitetet i Tromsø, derimot, har en rammeavtale med det internasjonale PR-byrået Burson-Marsteller om å utføre oppgaver som egen kommunikasjonsavdeling ikke har kompetanse på. Dette handler blant annet om bistand til grafisk profil, revidering av nettsider og rekrutteringsaktiviteter.
- Vi har ikke sentrale innkjøp av PR-tjenester, men vi har rammeavtaler for kurs. Etter behov kan vi gjennom dette tilby kurs i for eksempel medietrening og kronikkskriving. Alt av klassisk PR-arbeid, som å skrive taler og pressemeldinger, gjør vi selv, sier kommunikasjonsdirektør Ingar Myking ved UiB til UA.
Til På Høyden sier Myking at UiB de siste to årene har brukt om lag 300.000 kroner på tjenester fra PR-byrå. UiB har avtale med Burson-Marsteller om medietrening for ledere, Corporate Communications for medietrening for forskere og med Geelmuyden.Kiese for skrivekurs.
– I hovedsak tilbyr vi dagskurs i enten forskningsformidling eller skriving, sier Myking.
– Hvorfor bruker dere eksterne firma når UiB har en egen kommunikasjonsavdeling?
– Det er relativt stor etterspørsel etter slike kurs, og vi gir det til dem som ønsker noe ekstra. Vi får gode tilbakemeldinger på disse kursene. De som holder dem er svært proffe og har et eksternt blikk på UiB, sier Myking.
Høgskolen i Oslo og Akershus inngikk i 2013 også en rammeavtale med samme byrå for å få hjelp til medietrening og rådgiving.