Kompetanseheving for skoleledere

Publisert

Rektorer og inspektører får flere og flere oppgaver som er vanskelig å løse ut fra de forutsetningene de har. Vestnorsk nettverk for skoleledelse har utviklet et etter- og videreutdanningstilbud tilpasset de nye kravene som skoleledere møter.

Regjeringens skolepolitikk er omstridt og mange er usikre på hvordan skolene vil være organisert i fremtiden. Det som i hvert fall er sikkert er at endringene gir skolelederne større ansvar. Samtidig peker Utdannings- og forskningsdepartementet på undersøkelser som viser at det er behov for å utvikle lederkompetansen blant rektorer.

– Når skolene utsettes for effektivitets- og produktivitetskrav, blir skolelederne mer som bedriftsledere, og foruten menneskelig samhandling får effektiv økonomistyring og ressursutnytting større fokus. Regjeringens lansering av «bonus»- og «demoskoler» og offentliggjøring av karakterer på internett fører også til økt konkurranse blant skolene, sier koordinator for Vestnorsk nettverk for skoleledelse, Roald Valle.

Nettverket, som koordineres av Seksjon for utdanningsvitenskap ved Universitetet i Bergen, består i tillegg av Høgskolen i Stavanger, Høgskolen Stord/Haugesund, Høgskolen i Bergen, Norsk Lærerakademi Vitenskapelig Høgskole og Norges Handelshøgskole. Disse har utviklet et tverrfaglig studietilbud som starter opp ved Senter for etter- og videreutdanning til høsten. Her er «Personal- og økonomiledelse i en skole i endring» én av seks moduler. I tillegg blir temaer som «IKT og læring» «Godt skolemiljø» og «opplæring i den multikulturelle skole» tatt opp.

– Å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs behov er en pedagogisk oppgave som setter høye krav til skoleledelsen. Studiet har blant annet som mål å gjøre deltakerne i stand til å møte de utfordringer som skolen står overfor i det multikulturelle samfunnet,sier Valle og legger til at studietilbudet også er ment for lærerere som ønsker skoleleder-kompetanse.

Powered by Labrador CMS