Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Ana Beatriz Chiquito arbeider først ved UiB. Så går hun hjem og underviser latinamerikanske studenter på kveldstid.
Å gi opplæring i hvordan teknologi og digitale kilder kan brukes i praksis, og samtidig arbeide for at universitetet der undervisningen nå foregår skal bli et forskningsuniversitet. Dette er de to hovedmålene med programmet «Master in Educational Technologies and Digital Resources». Studentene befinner seg i Bolivia og Colombia. Flere av lærerne og prosjektleder Ana Beatriz Chiquito har base ved UiB. Utdanningsbistand – Dette er utdanningsbistand, rettet mot både utdanning og forskning. Noma-programmet har eksistert lenge, men har i hovedsak vært rettet mot Afrika. Først i 2009 ble det opprettet tilbud i Latin-Amerika, sier Chiquito. Hun er førsteamanuensis ved Institutt for fremmedspråk (IF) ved UiB og valgte Bolivia som hovedsamarbeidsland for Noma-prosjektet. Der får nå noen av dem som allerede har en bachelorgrad, som lærere, ingeniører og arkitekter, opplæring i bruk av teknologi. Målet er at de enten skal jobbe som lærere på universitetet, eller innen offentlig sektor for å utdanne eller trene andre i bruk av teknologi innen sine fagfelt. – Lærere fra UiB, det vil si fra IF samt fra Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier og Institutt for administrasjons- og organisasjonsvitenskap, reiser til Bolivia og har intensiv undervisning. Bortsett fra disse periodene er studiet nettbasert, forteller Chiquito. Dobbeltarbeidende – De er veldig motiverte og jobber mye, sier førsteamanuensisen. Men et nettstudium, og spesielt et nettstudium der studentene sitter et helt annet sted i verden, krever også mye av dem som skal undervise. – Det trengs mye oppfølging. Det har vært slik at jeg først har vært på jobb på dagtid her, og så har jeg jobbet hjemme om kvelden, på grunn av tidsforskjellen, sier Chiquito. Hun forteller at det har vært utfordrende å finne UiB-ansatte som både mestrer spansk og har ulik fagbakgrunn. – Men vi har klart det! Utfordrende nett-tilgang – Tilgangen til nett har vært en stor utfordring. Men det er spennende og interessant å se hvordan studentene løser disse problemene. De bruker sosiale media og har bygd opp egne diskusjonsforum. Dersom studentene i Bolivia opplever at videoen faller ut og forsvinner under forelesingen, fortsetter de bare å kommunisere på chat med studentene i Colombia og får slik vite hva de går glipp av, forteller Chiquito. Hun sier at samarbeidet mellom studentene er så interessant at en av lærerne har samlet inn materiale fra diskusjonsforumene for å bruke dette i et forskningsprosjekt. – Hun vil se på hvordan studentene fra disse to landene kommuniserer og hvordan de lærer hverandre å kjenne. Hvordan samhandler de? Og hvordan hjelper de hverandre? Ønsker doktorgradsprogram – Det vil bli et mer regionalt program, for studenter fra Paraguay, Nicaragua og Bolivia. Først vil det bli en mastergrad for ulike minoriteter slik som nå, men vi håper at noen av dem kan få mulighet til å gå videre til et doktorgradsarbeid. Vi ønsker at studentene skal lære mer teknologi, men også blant annet få kunnskap om hvilken type organisasjon et universitet er. Formålet er at universitetene skal bli forskningsuniversitet, sier Chiquito. Noe annet som har vært viktig, er å tilby utdanning til de som vanligvis ikke ville hatt råd til det. Chiquito sier at både kvinner og representanter fra ulike minoriteter har vært prioritert. – Slik det er nå, er studentene immatrikulert i Bolivia, siden det er universitetet der som formelt sett gir dem graden. Men utdanningen er i tillegg godkjent av universitetsstyret her ved UiB som et felles studieprogram og av universitetet i Colombia, og studentene er også registrert ved UiB, forteller Chiquito. Denne doble registreringen gir masterstudiet et kvalitetsstempel og gir Noma-studentene mulighet til å søke doktorgradsstipend i andre land i Latin-Amerika eller andre steder. Noma-programmet som nå er i gang åpner ikke muligheter for å få godkjent en fellesgrad med UiB, men dersom Norhed-planen går gjennom, vil den også kunne romme muligheter for både det og utveksling. Chiquito synes det er interessant å arbeide både i Norge og i Latin-Amerika. – Det er interessant å se både hvordan det er å være student i de ulike landene, og ikke minst se på hvordan studentene selv oppfatter sin egen situasjon, sine egne land og sine muligheter, sier hun. Ana Beatriz Chiquito (i midten) sammen med Noma-studenter i Bolivia. Foto: privat
Prosjektet er et Noma-prosjekt, som er Norads program for masterstudier.
Studiet har totalt 38 studenter fordelt på to kull.
Ikke alle i Bolivia har tilgang til Internett, og de som har det, opplever at nett-tilgangen ikke er stabil. Landet bygger fremdeles ut infrastruktur. Colombia, som er støtteland i prosjektet, har kommet lengre.
Nettopp forskning er neste mål. Norad har lyst ut et nytt program, Norhed (Norwegian Programme for Capacity Building in Higher Education and Research for development), som Chiquito håper kan gi midler til et nytt kull mastergradsstudenter og deretter et doktorgradsprogram.