Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Universitetet tilbyr nå femårige lærerutdanningsprogram innen matematikk, norsk og fremmedspråk fra høsten 2004. Det blir også mulig å ta adjunktutdannelse med fagkretsen matematikk og naturfag. Bakgrunnen er det store behovet for lærere med kompetanse på disse fagområdene.
- På sikt ønsker vi selvfølgelig å utvide repertoaret, sier viserektor for utdanning, Leiv K. Sydnes, som har ledet det møysommelige arbeidet med å få de nye studietilbudene på plass. Behovet for å utdanne flere lærere i den videregående skolen og på ungdomstrinnet vil snart være akutt. Fra 2000-2005 øker antallet elever i norsk skole med 60.000. Samtidig er gjennomsnittsalderen blant lærere 50 år, og om ti år vil mer enn halvparten av dagens lærere ha gått av med pensjon eller sluttet i arbeidet av andre grunner. Størst behov er det for kvalifiserte naturfagslærere. Det er mange lærere som i dag underviser i disse fagene uten formell kompetanse. I følge Norsk institutt for forskningsstudier (NIFU), er det under ti prosent av de nyeksaminerte realistene som går inn i skolen. - Universitetet kan tilby en mer faglig spisset utdanning i og med at man tar mastergrad innenfor ett fag. Høyskolene utdanner i hovedsak lærere for yngre årganger, og legger nok mer vekt på pedagogikk rettet inn mot barnetrinnet i grunnskolen. Vi vil imidlertid sette fagdidaktikken mer i fokus, det vil si refleksjon over fagets ”hva” og ”hvorfor”, sier Sydnes, som mener at vektleggingen av fagdidaktikk som følge av satsingen på lærerutdanning, også vil gagne studenter som ikke skal bli lærere. Da ULA-utvalgets innstilling om lærerutdanning var ute på høring var responsen svært positiv fra alle fakultetene. Flere understreker lærerutdanningen som en sentral oppgave for universitetet. Det ble imidlertid påpekt at etableringen vil medføre en rekke utviklingsoppgaver og et stort
Høy gjennomsnittsalder blant lærere
Dette er bakgrunnen for at departementet oppfordret universitetene til å etablere femårige lærerutdanningsprogram. Arbeidet med å utvikle spesielt tilrettelagte tilbud ved UiB startet opp allerede i 2001, og i sommer kunne Utvalget for lektor- og adjunktutdanning ved Universitetet i Bergen (ULA-utvalget) legge frem sin innstilling for Utdanningsdirektøren. Da var også hovedpunktene i et eget introduksjonsopplegg, à la ex.fac for lærerstudentene, kalt ex.scholae, klare.
Universitetsstyret vedtok på møtet 27. november å lyse ut tre integrerte læringsprogram med studiestart høsten 2004: Ett med mastergrad i matematikk, ett med master i norsk og ett med master i ett av fremmedspråkene. I tillegg vil man kunne tilby en adjuktutdanning med matematikk og naturfag.
Klarere profil på de pedagogiske miljøene
- Å få større innsikt i fagdidaktikk er viktig for alle. Dette var faktisk noe jeg selv savnet som student, sier Sydnes.
Til tross for stor entusiasme, innrømmer han at etableringen av lærerutdanningsprogrammene ved UiB ikke bare har vært lett.
- Det har gitt oss utfordringer av to grunner. For det første måtte vi få en del fagmiljøer til virkelig å innse det store behovet for lærerutdanning, og oppfordre dem til å gjøre seg kjent med hvilke krav som stilles innenfor de ulike skolefagene. For det andre måtte vi få en felles forståelse for den fagdidaktiske plattformen. Spørsmålet om hvem som skal ha ansvaret for denne delen har til tider vært omstridt, men nå ser det ut for at vi har kommet til enighet med de pedagogiske miljøene, sier Sydnes, og legger til at det i tilknytning til lærerutdanningen også arbeides med å omorganisere disse fagmiljøene for å få en klarere profil.
To eksterne konsulenter har utarbeidet en rapport som skal ligge til grunn for omorganiseringen. Rapporten er nå ute til høring hos de berørte parter og saken vil komme opp i Universitetsstyret på nyåret, ifølge Sydnes.
Stillinger i fagdidaktikk
koordineringsarbeid, og derfor etterlyses også ressurser. Under styremøtet torsdag 27. november ble det vedtatt å sette av midler til fire vitenskapelige stillinger øremerket fagdidaktikk i henholdsvis norsk, fremmedspråk, matematikk og naturfag. Det kan også bli aktuelt med ytterlig styrking i 2005 i forbindelse med nye lærerutdanningsprogrammer.