Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
UiB vant kampen om å bli senter for læringsanalyse - i sterk konkurranse med fagmiljøer i Trondheim og Oslo.
Det følger med minimum 25 millioner kroner over de neste fem årene for å etablere fagmiljøet på læringsanalyse. Universitetet i Bergen bidrar selv med 40 millioner kroner over femårsperioden.
–Dette skal komme hele Norge til gode, ikke bare UiB.
Det sier viserektor for utdanning, Oddrun Samdal. – Søknaden hadde en god forankring på alle fakultetene, og ble koordinert av Psykologisk fakultet. Det kan ha vært vinneroppskriften, kommenterer Samdal.
Konkurranse mellom fire universiteter
Det startet som en invitasjon fra Kunnskapsdepartementet til de fire store breddeuniversitetene om å søke på status som et nasjonalt senter.
– Universitetet i Bergen var i skarp konkurranse med Universitetet i Oslo og NTNU. Nå legges grunnlaget for et sterkt miljø for læringsanalyse i Bergen. Søknaden de har levert gir grunn til å forvente at miljøet kan bidra med forskning av internasjonal kvalitet på dette relativt nye feltet, kommenterer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.
Læringsanalyse er et relativt nytt forskningsfelt med formål å tilrettelegge for bedre og mer effektiv læring. Denne typen målinger og analyser er svært praksisnær og finner sted in situ.
Datadrevet felt
Feltet læringsanalyse går langt utover lærerutdanningen. Fokus er ikke begrenset til selve læringen, men alle rammefaktorer som spiller inn. Det er snakk om å bruke alle data som kan bidra til å belyse betingelsene for god læring.
– Mye handler om datakraft, å kunne analyse, og ha tilgang til, store datamengder om læring, sier Samdal. Læringsanalyse har også berøringspunkter mot MOOC – online fagtilbud - og digitale læringsverktøy.
UiB ser for seg å rekruttere både stipendiater og etablerte forskere på feltet.
Bedre skole
Satsingen på læringsanalyse sees i sammenheng med satsingen på å heve kvaliteten i skolen.
–Læringsanalyse er fortsatt i utviklingsfasen, også internasjonalt. Ved å bidra til å bygge opp et fagmiljø i Norge ønsker vi å sørge for at vi er tidlig ute. Dette kan vise seg å bli et viktig nytt område, både for forskningen på læring og for den læringen som foregår i klasserom, auditorier og foran en skjerm, sier Røe Isaksen.
Departementet ser for seg læringsanalyse som et tverrfaglig redskap, i samarbeid med for eksempel utviklingspsykologi og nevrovitenskap.