Med elektronisk faktura ønsker Lånekassen å gjøre det enklere for kundene å betale tilbake studielånet. I 2010 valgte 54 prosent av Lånekassens tilbakebetalere elektronisk varsling, mot 87 prosent ved inngangen til 2017. Foto: Paul-Erik Rosenbaum/UiB

Færre studielån går til inkasso

– Aldri har så få fått purringer som i 2016, og vi ser en soleklar nedgang i inkasso, sier Marianne Andreassen, administrerende direktør i Lånekassen.

Siden begynnelsen av 2000-tallet har trenden vært klar: Tallet på studenter som misligholder studielånet har gått ned. Ferske tall fra Lånekassen viser at 26 100 kunder fikk studielånet sagt opp og overført til Statens innkrevingssentral i 2016 (4 prosent av alle studielån), mot 28 100 i 2013 (5 prosent) og 37 300 i 2005 (8 prosent). Det melder Lånekassen i en pressemelding.

– Det er svært gledelig å se at stadig færre kunder har problemer med å betjene studielånet sitt, sier Marianne Andreassen, administrerende direktør i Lånekassen i pressemeldingen.

De beste betalerne dropper papir
Lånekassen forklarer de positive tallene med at det har blitt lettere å betale regningen i tide. Lånekassen krever nå månedlig tilbakebetaling, og tilbyr avtalegiro og fleksibel forfallsdato. Det har også blitt dyrere å betale studielånet for sent.  

– Vi ser at de som betaler regningen sin med avtalegiro eller e-faktura får færre purringer enn de som benytter papirfaktura. Aller flinkest til å betale i tide er de som velger avtalegiro. Vi har nå over 650 000 tilbakebetalere, og mer enn en kvart million av disse har avtalegiro, sier Andreassen.

Powered by Labrador CMS