Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Tolv modne, modige studenter studerer en strålende stålstatue. Her er en frisør, en organist, en IT-sjef, en flymekaniker og en fra fiskeoppdrettsnæringen. Nå spør de seg: Hvordan kan disse inntrykkene bidra til å gjøre meg mer kreativ i jobben? Det er første samling i det nyoprettede etter- og videreutdanningstilbudet «Skapende yrkesutøvelse».
Universitetet i Bergen samarbeider med NTNU og den svenske Kungliga Tekniska Høgskolan (KTH) om studiet. Tilbudet er rettet mot dem som har arbeidet en stund, men som nå søker nye perspektiver på yrkesutøvelsen. Målet er å tilrettelegge for større kreativitet og en rikere arbeidssituasjon, ved å bruke kunst, filosofi og psykologi som verktøy. Faget, som gir 30 studiepoeng, har ingen sentral fysisk adresse, men bygges rundt et nettsted med et eget Intranett. I tillegg har de fire intensive samlinger. Den første holdes i Bergen i disse dager. Forslin står på den frosne plenen foran statuen av Olav Kyrre og venter på studentene, som nå kikker på den omstridde stålskikkelsen fra alle kanter. Ved siden av den svenske professoren står Bjørn Sortland fra NTNU og Arild Guldbrandsen ved program for læringsforsking, UiB. Det er disse tre som står bak «Skapende yrkesutøvelse som har deltakere fra begge land. – Det er så uvant for meg å tolke kunstverk,. Det er nytt og ukjent. Som ingeniør er jeg vant til å løse konkrete problem og her er det liksom ingen problemer å løse. Jeg merker jeg blir litt usikker av det, sier Jostein Bjørkøy som til vanlig er leder av et IT-firma i Trondheim.
– «Alt» har betydning i en læringssituasjon, de fysiske omgivelsene, estetikken, landskapet, lederskapet, at det er en god atmosfære, at det gis muligheter for sansemessige opplevelser som utgangspunkt for utfoldelse og læring. Mens læringen vi har fått tidligere har vært veldig fragmentert, så ønsker vi her å beholde et helhetlig perspektiv, sier Jan Forslin, professor i arbeidslivsvitenskap ved KTH.
Kritisk til tradisjonell pedagogikk
I 1997 ga Forslin og Gulbrandsen ut boken «Helhetlig læring» som bygger på kritiske oppfatninger av universitetspedagogikken. Faget de nå har satt sammen er basert på prinsippene i boken og bryter med mange av kjennetegnene ved tradisjonell akademisk utdanning.
– Jeg droppet selv ut av skolen fordi jeg ikke så vitsen i det jeg lærte. Det var vanskelig å se sammenhenger og jeg klarte ikke å motivere meg. Noen år etterpå tok jeg imidlertid alle fagene opp igjen. Jeg gjorde det av interesse, brukte kort tid og fikk gode resultater, forteller Forslin og avkrefter at det nye studietilbudet er et «kosefag».
– Vi har det jo kjekt. Et fag som tar opp kunst og erkjennelse kan imidlertid aldri bli overfladisk. Det er krevende å åpne opp for nye måter å tenke på.
– Noen har spurt oss om studiet er akademisk nok, og dét er det absolutt. På pensum står både filosofi, psykologi og pedagogikk, skyter Arild Gulbrandsen inn før han samler sammen troppene.
Nå begir de seg til Bergen Kunstmuseum hvor de skal diskutere inntrykkene av statuen, før de skal konsentrere seg om billedkunsten. I løpet av de få dagene gruppen er i Bergen er de innom alle slags kunstformer.
Nye innfallsvinkler
Studentene har delt seg inn i små grupper og Bjørkøy diksuterer utbyttet av kunstopplevelsen med fiskeoppdretter Reidar Aksnes fra Stord, ingeniør Kristina Edström fra Stockholm og Gunilla Andersson Gustafsson, som til vanlig underviser frisørlærlinger i Gøteborg. Gunilla er rask med å stille Jostein et spørsmål:
– Men er problemet du løser på jobben sort/hvitt? Det må vel også tolkes og sees fra ulike sider? Jeg tror vi vil lære mye gjennom å diskutere ulike innfallsvinkler til kunstverk og la oss inspirere av filosofiske og psykologiske perspektiv. Jeg mener dette studiet vil gi meg impulser til nye måter å undervise på.
Gunilla synes det er spennende å få være med i det første studentkullet og liker tanken på å være forsøkskanin.
– Da har vi også sjansen til å påvirke innholdet. Men hittil har jeg vært kjempefornøyd. Vi gjenoppliver på en måte sansene og faget bidrar til undring og åpenhet. I dag har vi besøkt Griegakademiet og lært nye måter å forholde oss til musikk på. I løpet av samlingene skal vi smake på mat fra ulike kontinenter og i kveld skal vi på konsert. Jeg håper absolutt man vil opprettholde dette tilbudet i årene fremover – for det er mange som trenger det.