Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
– Uten et skikkelig bibliotek kan ikke intensjonene bak Kvalitetsreformen realiseres, sa dekanus Odd Havik ved Det psykologiske fakultet, da Universitetsbibliotekets første læringssenter ble markert onsdag 10. september.
Et læringssenter vil si en samordning av bibliotek med IKT- og læringsstøtteressurser satt inn i en pedagogisk sammenheng. Arbeidet begynte forsiktig allerede i februar 2002, da UB og fakultetet investerte i 12 individuelle pc-arbeidsplasser. Tilbakemeldingene fra studentene som brukte disse pc-plassene var så positive, at det var naturlig at dette ble videreutviklet da UB fikk ekstramidler over universitetets budsjett øremerket til læringssenter. Nå er fase 2 av læringssenterprosjektet gjennomført. Det vil si at det i tillegg til de 12 opprinnelige pc-plassene er kablet langs hele vindusrekken, slik at lesesalsplassene der har fått uttak til medbrakt pc. På den lyse og trivelige mesaninen i biblioteket er det ryddet plass for gruppearbeid - ti plasser der tre personer får plass rundt en pc. I tillegg har bibliotekspersonalet gitt fra seg lunsjkroken sin og istedet installert 12 bord med et tilsvarende antall pc-er, til bruk for bibliotekkurs, gruppeveiledning, produksjon av presentasjoner osv. “Dette er de beste fasilitetene jeg har vært ute for ved UB”, formidlet Joakim Næss, som var blitt bedt om å si noe på vegne av studentene.
– Et læringssenter skal være noe mer enn en pc-stue. Det skal være et sted der studenter kan få faglig veiledning av et personale som kan hjelpe til med å finne faglig informasjon og skrifter/litteratur. Det blir stadig viktigere å kunne skille effektivt mellom skitt og kanel i all informasjon som finnes på nettet, sa direktør Kari Garnes ved Universitetsbiblioteket (UB), som også var blant talerne ved markeringen.
– Dette vil være med på å bygge opp under kvalitetsreformen, som blant annet fører til at studentene møter helt andre krav til oppgaveskriving og dermed bruk av vitenskapelige artikler og - tekster, der mye etterhvert foreligger i elektronisk form, fortsatte Garnes og berømmet Det psykolgiske fakultetsbibliotek (UBBPS), som har vært først ute blant de sju fakultetsbibliotekene med å tilrettelegge for et læringssenter.
Tettere samarbeid
– Nå er de fysiske rammene for et læringssenter på plass. Gjennom dette ønsker vi å støtte opp om læringsprosessen gjennom den veiledning i informasjonskompetanse vi kan tilby og ved å legge opp til et tettere samarbeid mellom biblioteket og fagmiljøene, sa fakultetsbibliotekar Anne Sissel Vedvik Tonning ved UBBPS.
Hun forklarte at de nå er godt i gang med fase tre av prosjektet, som innebærer utvikling av tjenester som etterspørres av fagmiljøene. Det arbeides blant annet med utvikling av et interaktivt, web-basert kurs i informasjonskompetanse, som går ut på tilgang, kvalitetssikring og vurdering av kilder osv.
Gavner alle
Han leste opp mailer fra begeistrete medstudenter. Eneste innvending han hadde å meddele var et savn etter en plakat med en oversikt over tjenestene i læringssenteret, noe som ble notert av de ansatte.
Etter godord og gratulasjoner var det tid for servering. For en gangs skyld var det lov med mat og drikke i biblioteket.
– Det er svært gledelig at universitetet har gitt oss ekstramidler til å fortsette utbyggingen av læringssentre, sa biblioteksdirektør Garnes til På høyden innimellom kanapeéene og forklarte at det er nedsatt en styringsgruppe for dette og at arbeidet er godt i gang også ved andre fakultetsbibliotek.
- Det er allokert mye ressurser til dette arbeidet, men å gjøre elektroniske ressurser tilgjengelig for alle vil gavne alle miljøene ved UiB og være til nytte både for studenter og ansatte.