- Matematikk er vakkert!

Publisert

Etter to års universitetsstudier med tre timers arbeidsdag avsluttet Jan Nordbotten (20) hovedfag i matematikk mandag 30.september. Likevel vil han ikke være med på at han er noe utover det vanlige, og mener helt oppriktig at alle er genier.

– En frisør kan like gjerne være et geni, da sier vi bare heller at han eller hun er veldig flink til å klippe hår. Alt kommer an på hvordan hjernen er skrudd sammen, og min hjerne egner seg for sære, teoretiske og logiske fag. Jeg kunne for eksempel aldri studert biologi, fordi jeg aldri klarer å huske hva plantene heter og hva som kjennetegner dem. En plante er for meg noe med grønne blader på. Derimot kan jeg huske lange matematiske resonnementer, og jeg tror det skyldes at den matematiske måten å tenke på er nedlagt i hjernen min fra før, sier 20-åringen som tok 73 vekttall det første året på Universitetet og 35 vekttall det andre året. Alle med veldig godt resultat.

- Hvis jeg hadde studert norrøn mytologi hadde jeg sikkert brukt fem år på universitetsstudiene. Det er flaks at jeg har funnet et fag jeg er blitt så interessert i, for det er det som muliggjør at man kan bli flink i det. At det ikke har vært obligatoriske innleveringer, har også vært med til å gjøre det mulig å ta studiene på så kort tid. Jeg har brukt det tempoet som har vært naturlig for meg, sier turbostudenten, som aldri jobber mer enn tre timer dagen. Han jobber intenst, og lenger enn tre timer klarer han ikke å konsentrere seg.

Matte og musikk

Kaffe og kaker sto i går på programmet når hovedfagsavslutningen skulle feires, og hedersgjesten er ikke ukjent med kokekunst. – Jeg er flink til å bake kaker, men kan ikke lage kaffe, sier den begavede studenten, og leter etter folk som kan hjelpe ham med kaffekoking.

For på tross av at Nordbotten har rast gjennom universitetsstudiet med turbofart insisterer han altså på at han er en vanlig student. Han spiller mye dataspill med medstudenter, han er ute med venner og spiller i korps. Dessuten har han nettopp blitt med i en Tuba Kvintett i Eikanger-Bjørsvik Musikklag, som tar mye tid.

- Matematikk er vakkert, men det er like umulig å peke på skjønnheten i matematiske utredninger, som å fortelle hva som er vakkert med et musikkstykke. Det er den rene, teoretisk matematikken som har vakre kvaliteter – hverdagsmatematikken er stygg som faen. Særlig i den norske videregående skole er det for mye hverdagsmatematikk, men den finnes også på Universitetet, påstår Nordbotten.


Usikker på universitetskarriere

Hovedfagsoppgaven heter “A new precondition for iterative phase-split routines” og omhandler fordelingen av kjemiske komponenter i gass og olje. Hovedfaget er dermed en utdanning som kan brukes i oljeindustrien. Ren, teoretisk matematikk er mye mer interessant, men er ikke så lett å få jobb med, mener Nordbotten, som gjerne ville ta en utdanning som gjorde ham aktuell for arbeidsmarkedet.

For Nordbotten er den rene matematikken en god grunn til å bli værende på UiB. Det får han nå anledning til å konsentrere seg om, for i dag begynner han som stipendiat på Matematisk institutt, noe han er veldig fornøyd med.

– Ingenting er bedre enn å få betalt for å forsette å studere. Dessuten betyr det at jeg kan finne ut om jeg vil fortsette med forskning, sier Nordbotten, som ikke er sikker på om han vil satse på en lang universitetskarriere – til det er lønnsforskjellen mellom universitet og næringsliv for stor. Ikke tror han det hjelper stort om Universitetet hever lønnsnivået heller. Næringslivet vil alltid by høyt over det universitetene kan betale.

Den ferske stipendiaten er opptatt av at det ikke er kvantiteten som er avgjørende i rekrutteringen til realfag på Universitetet, men at det er riktig rekruttering. Universitetet trenger ikke halvhjertede studenter, men det er viktig at flere finner ut hva de virkelig er flinke til og får anledning til å dyrke det.


Konkurrerer med seg selv

Nordbotten medgir at han har et sterkt konkurranseinstinkt. Dette instinktet kombinert med at han ikke har problem med å tape, mener han er en sunn innstilling.

– Jeg konkurrerer med meg selv for å nå det best oppnåelige, dersom den kunnskapen er tilgjengelig. Jeg kunne sikkert gjort det bedre på hovedfagsoppgaven, men da måtte jeg ha kunnet stoffet så godt at det også ble kjedelig. Jeg slutter den dagen jeg finner mine egne begrensinger og ikke kommer videre med det jeg holder på med.

Kanskje noe å tenke på for oss vanlige genier!

Nordbottens veilederne har vært Magne Espedal og Helge Dahle.

Powered by Labrador CMS