Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Torild Jacobsen hadde jobbet 18 år som skuespiller på Den Nationale Scene da hun sa opp og begynte på ex. phil. Nå skriver hun på doktoravhandlingen i samfunnsmedisin og underviser legestudenter i konsultasjonsteknikk.
Jacobsen er den eneste i Norge som skriver akademisk om bruk av teatergrep i konsultasjonsundervisning, og modellen er unik i skandinavisk sammenheng. Nå er hun stasjonert på Institutt for samfunnsmedisinske fag i den gamle pleiestiftelsen til Armauer Hansen. Det var etter å ha spilt i oppsetningen Hellemyrsfolket på Teatergarasjen, en ni timer lang forestilling med 14 kostymeskifter og åtte ulike roller, at Jacobsen fant ut at det var på tide å gjøre noe annet. Så kom det en lengre periode med leting, før hun kom i kontakt med professor Anders Bærheim ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, som spurte om hun kunne tenke seg å jobbe med konsultasjonstrening for medisinstudentene.
- Jeg jobber med store felt. Pedagogikk, teatervitenskap og medisinsk undervisning. Et spørsmål som har opptatt meg er, hva lærer man av? Jeg bruker min egen empiri i doktorgradsavhandlingen, og gjør en videoanalyse av denne konsultasjonsmodellen, sier Jacobsen.
I undervisningen bruker hun grep fra teateret som hun så setter inn i en didaktisk kontekst. Sammen med professor Anders Bærheim har hun bygget opp en interaktiv undervisningsmodell, hvor Jacobsen spiller ulike pasienter og hvor undervisningsopplegget går ut på å simulere ulike situasjoner i møtet mellom lege og pasient. En av karakterene hun spiller, er ”Siri Brekke”, som representerer ”den tilbaketrukne pasienten”.
- Vi gir ikke feedback til studentene, men gir de ulike måter å gå videre i konsultasjonen på. Vi klipper opp dialogen mellom lege og pasient hele veien, og har moderatorer som tar time out innimellom, sier hun.
Fra DNS til ex. phil
- Å være teaterskuespiller på det nivået innebar å jobbe i høyt tempo uten muligheter for å ha noe sosialt liv utenom. Jeg hadde tre små barn som jeg måtte ta hensyn til. Dessuten hadde jeg spilt så mye og fått prøvd så mange roller at jeg følte meg ferdig med det, sier Jacobsen.
Hun bestemte seg for å begynne på Universitetet og legge skuespillerkarrieren død. Vel, ikke helt.
- Jeg visste jo ikke hva jeg ville gjøre. Jeg ante ingenting om universitetet, men følte at jeg hadde lyst til å gjøre noe akademisk, så jeg begynte på ex. phil og tok deretter vekttall i litteraturvitenskap, sier hun
Deretter begynte hun å fundere på hvordan hun kunne bruke sin erfaring som skuespiller i en akademisk sammenheng. Jacobsen tok steget videre og begynte på drama- og pedagogikk på Høyskolen i Bergen. I 2002 var hun ferdig med hovedfaget.
Vil jobbe med kommunikasjon
Kan denne modellen brukes i andre sammenhenger enn medisin?
- Ubetinget ja. Dette kan brukes i alle situasjoner hvor man trenger å øve på ulike dialoger. Det kan være hos psykologer, politi eller andre yrker hvor man skal håndtere klientsituasjoner.
Jacobsen mener at hun får brukt mer av seg selv i rollen som forsker og underviser, enn det hun fikk som skuespiller.
- Den mellommenneskelige biten er viktig for meg. Å kunne jobbe med kommunikasjon. Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på dette, og har tro på at denne modellen kan hjelpe. Forskning viser at ¾-deler av alle klager handler om dårlig kommunikasjon. Hvis jeg kan bidra til å forandre det bildet, er det veldig, veldig bra.