Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Byens mediebedrifter og UiB er enige. Samles de i en felles mediebydel kan det føre til en sterkere bransje og landets beste medieutdanning.
Det står tunge tak igjen før det blir realitet av en bergensk mediebydel. Planen er å samlokalisere BT, BA, NRK, TV2, UiB og flere andre mediebedrifter innen IT, reklame og mer. At planene ennå ikke er spikret fast ble gjentatt mange ganger på frokostmøtet bedriftene holdt i Bergens Tidendes kantine på fredag. Men entusiasmen er blomstrende. Alternative eiendommer står nå klare, og TV2, sultne på å flytte ut fra gamle lokaler, skubber prosjektet framover. – Dette møtet vil bære preg av at vi er i en tidlig fase. Men vi er kommet så langt at mange blir skuffet om vi ikke får det til, sa Svein Ove Søreide, rådgiver i TV2 i sin innledning. Tanken med mediebydelen er å samle kompetanse, teknologi og tilgang på lokaler, blant annet for å møte en ny mediehverdag med nye teknologiske utfordringer. UiB i sentrum – Som akademisk institusjon ønsker vi å sette preg på de som etterhvert skal inn i bransjen. Med å ta del i denne samlokaliseringen vil vi kunne modernisere utdanningen. Dekan Knut Helland ved samme institutt trakk fram merverdien i samarbeidet. Og han ser ikke noen vei utenom samarbeid. – Mediesamfunnet forandrer seg så raskt at det er vanskelig å ha oversikt over hva som skjer om bare et par år. Jeg satt veldig stor pris på uthevingen av universitetets rolle. Vi er opptatt av å bidra både når det gjelder forskning og utdanning, og vi spør oss selv om hva vi forvalter som vi kan dra nytte av i fremtidig konkurranse og fremtidig kompetansebygging. Dette er et viktig prosjekt, og merverdien det vil skape vil ingen kunne klare å utvikle dersom de ikke går inn sammen. Artikkelen fortsetter under bildet. – UiB står i sentrum i et mediesamarbeid, lover Svein Ove Søreide i TV2. (Foto: Matias Helgheim) Erfaringer fra England Behovene for medieklyngens bygninger er store, og bygningsmassen må kunne huse TV-produksjon, avisproduksjon og mange andre former for aktiviteter. Regionredaktør i NRK Hordaland Unni Arnøy delte sine erfaringer fra prosjektets studietur til Manchester, der BBC, ITV, University of Salford og andre bedrifter utvikler en tilsvarende løsning i MediaCityUK. Hun synes det mest spennende er nærheten mellom bransje og universitetsmiljøet. – Økonomien er det store spørsmålstegnet her og kan bli avgjørende. Men mediestrategisk sett er valget enkelt: Full fart framover, sa Arnøy. Landets beste? – Dette blir en utdanning som er så tett integrert i produksjonslinjene i mediebedriftene at du som student vil få helt unike muligheter underveis. Får vi til det vi vil blir dette garantert landets beste medieutdanning.
Søreide gjorde et poeng av at UiB står i sentrum av prosjektet, illustrert med UiB-logoen omsirklet av bedriftenes logoer på lerretet. For instituttleder Leif Ove Larsen ved Institutt for informasjons- og medievitenskap er det en velkommen invitasjon. I UiBs lokaler på Nygårdshøyden finnes først og fremst begrensninger når det gjelder plass og teknologi.
Ifølge Søreide har TV2 behov for å flytte ut av for små og det han kaller stusslige lokaler. Utgreiingen rundt lokaliseringen av den framtidige medieklyngen har att et steg videre og de aktuelle lokalitetene står nå klare. Opprinnelig var ideen å utvikle Nøstet som næringsområde, men dette alternativet ble til fire: Nøstet; Nygårdsporten i Nedre Nygård; Marineholmen eller Lars Hilles Gate 30, som omfatter Bergens høyeste bygning.
I paneldebatten mot slutten av møtet snakket de tre største mediebedriftene om utfordringer og potensiale ved prosjektet. Kommunikasjonredaktør Rune Indrøy i TV2 mener gevinsten for medieutdanningen er helt sentral.