Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
På oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet utvikler fagfolk fra Norsk språktest og InterMedia ved Aksis, nettbaserte prøver i engelsk for bruk i grunnskolen. Språkprøvene, som knytter seg opp til et felles europeisk rammeverk, vil bli et godt redskap for å følge elevenes språkutvikling.
Europarådet har lenge arbeidet for å få en felles referanseramme for å beskrive ferdigheter i andre- og fremmedspråk. Resultatet er Common European Framework of Reference for Languages (2001) som beskriver disse ferdighetene på seks ulike nivåer, fra begynnerkompetanse til nesten lik morsmålskompetanse. Utdannings- og forskningsdepartementet ønsker også at språkopplæringen og vurderingen i Norge relaterer seg til dette rammeverket, og satser stort med å gi over ti millioner kroner til utvikling av nettbaserte prøver i engelsk og et leveringssystem som dette krever. Eli Moe understreker hvor viktig samarbeidet med Intermedia har vært i denne prosessen. Departementet har et uttalt ønske om å utvide bruken av nettbaserte prøver, og har satt i gang arbeidet med å lage slike tester i matematikk og norsk også. Den utstrakte bruken av Internett i opplæringssammenheng krever både at elevene har tilstrekkelig med datakunnskaper og at skolene har et tilfredsstillende utstyr.
Nå er fagfolk fra Norsk Språktest og InterMedia i full gang med utviklingsarbeidet. Prøvene skal tas i bruk i 4.-, 7.-,- 10.- og 11.- klasse over hele landet allerede fra mai 2004. I første omgang blir det utviklet leseprøver og skriveprøver. Mens leseprøvene blir rettet automatisk, skal skriveprøvene rettes av lærerne. Prosjektet, som er ledet av Angela Hasselgreen, ble nylig presentert på en internasjonal konferanse i England hvor en fikk mye positiv tilbakemelding på arbeidet. Det er svært få som tidligere har jobbet med nettbaserte språkprøver tilpasset barn på ulike alderstrinn. I tillegg skal leseprøvene være adaptive, det vil si at ingen elever får helt den samme testen - oppgavene blir skreddersydd for hver enkelt elevs nivå.
– Målet er at prøvene skal fungere i en pedagogisk sammenheng og fremme språklæring. Det blir utviklet øvingsmateriale på CD slik at elevene kan trene på oppgavetypene i forkant av prøven. Vi ønsker at det blir lystbetont for elevene å ta prøvene, sier Eli Moe, som er tilknyttet prosjektet via Norsk språktest, som er det eneste akademiske miljøet som har arbeidet profesjonelt på dette feltet.
Samarbeid åpner for nye ideer
– Helt fra prosjektets begynnelse har det vært et nært samarbeid mellom oss fra det engelske- og testfaglige miljøet og det avanserte IKT-miljøet i InterMedia. Det mener vi er en forutsetning for å kunne utvikle et godt produkt. Man kan ikke se de tekniske løsningene og det faglige innholdet uavhengig av hverandre. Det er hele tiden et samspill, og jeg tror begge parter lærer mye underveis. Samarbeidet åpner opp for nye ideer, mener Moe.
De internasjonale forskerne og pedagogene på konferansen ga svært positive tilbakemeldinger på de enkelte oppgavene som er utviklet. Bergensforskerne har hentet inspirasjon fra dataspill og barns skole- hverdagsliv og laget oppgaver som kartlegger språkkunnskapene på en helt ny måte enn tidligere. Til å lage tegningene har de fått hjelp av kunstneren Bendik Johnsen.
– Nettbaserte tester har nesten utelukkende vært multiple choice-oppgaver. Vi har imidlertid funnet på andre løsninger som for eksempel å markere svaret i den teksten vi presenterer eller ved at elevene må utføre instruksjoner på skjermen, f.eks ved å fargelegge et bilde etter instruksjon på engelsk eller å flytte objekter på skjermen. På sikt vil vi også utarbeide både lytteprøver og muntlige prøver, forteller Moe.
Tekniske utfordringer
– Våre erfaringer er at det ikke skorter på datakunnskaper hos barn, så den største utfordringen ligger på utstyrssiden forteller Professor Barbara Wasson, som er leder for InterMedia.
I mai og juni prøvde flere klasser ved sentrumsskolene i Bergen ut mange oppgavetyper i lokalene til InterMedia. Til høsten skal det gjennomføres en nasjonal utprøving av oppgavene med mellom 5000 og 6000 elever før en større utprøving med circa 60.000 elever i hvert trinn i våren 2004.
Intermedia har bred kompetanse på nettbasert læring og nye medier, og deres erfaringer fra tidligere prosjekter har vært svært nyttige i utviklingen av språktestene.
– Det dreier seg om alt fra de tekniske utfordringene ved å levere prøvene over en sentral server, til kunnskaper om hvilke føringer IKT-verktøyet legger på innholdssiden. Vi må også ta hensyn til sikkerhet og se på gunstige løsninger når det gjelder håndtering av informasjon. Et annet viktig aspekt er utviklingen av det adaptive systemet. Siden prøvene skal være tilpasset hver enkelt elev, må vi bygge opp en oppgavebank som sikrer mange nok kombinasjonsmuligheter på hvert kunnskapsnivå. For å regne ut dette har vi blant annet hatt hjelp av ledende forskere i Europa, forteller Wasson.