Mindre sex i nye retningslinjer

Publisert

Denne uken ble nye retningslinjer for forholdet mellom veileder og student ved UiB vedtatt. Retningslinjene handler ikke lenger bare om seksuell trakassering.

Siden 1996 har de syv punktene som legger føringer for forholdet mellom student og veileder ved UiB stått urørt. De etiske retningslinjene som den gang ble vedtatt handlet i stor grad om beskyttelse mot seksuell trakassering. Når Utdanningsutvalget denne uken vedtok nye retningslinjer er fokuset blitt mer generelt.

Les de nye retningslinjene her.

Omfatter mer
De nye retningslinjene er utarbeidet med bakgrunn i «Handlingsplan for akademisk redelighet i utdanningen ved Universitetet i Bergen 2009-2012». I planen ble det ytret ønske om nye retningslinjer som omhandler veilederforholdet generelt, og ikke bare gjelder seksuell trakassering. Den nye versjonen gjelder alle veiledningsforhold ved UiB fra bachelor- til ph.d.-nivå.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Under et møte i Utdanningsutvalget 9.februar ble nye retningslinjer for student/veilederforholdet vedtatt. (Foto: Matias Helgheim)

Forslag til nye retningslinjer ble først lagt fram på høsten i fjor, og ble sendt til Likestillingskomiteen, Arbeidsmiljøtuvalget og Læringsmiljøutvalget for innspill. Disse tilbakemeldingene er tatt til etterretning og den endelige versjonen vedtatt denne uken er noe forenklet i forhold til første utkast.

Fjernet formulering
«Retningslinjer for relasjoner mellom veileder og student/kandidat ved Universitetet i Bergen» er overskriften for retningslinjene som nå er vedtatt. Blant de syv punktene finner man underoverskrifter som «Respekt», «Profesjonalitet» og «Gaver og honorarer». Omfanget har altså blitt større, og omfatter nå alle potensielt problematiske forhold i relasjonen.

Spesifiseringene om «seksuell trakassering» er fjernet fra punktene, og erstattes med mer generelle formuleringer, som at veileder har ansvar for ikke å sette studenten i «en sårbar situasjon». Under «Assymetri i veiledningsrelasjonen» påpekes det at veileder ikke må bruke sin autoritet til å krenke eller undertrykke, eller vinne personlige fordeler på bekostning av studenten/kandidaten.

Definerer ikke framgangsmåte
Veileder og student/kandidats rett til å reforhandle eller avslutte forholdet dersom relasjonen er blitt problematisk påpekes, men framgangsmåten overlates i stor grad til fakultetene. «Framgangsmåten […] skal beskrives i veiledningskontrakten som veilederen og studenten/kandidaten har undertegnet» lyder formuleringen.

Under Utdanningsutvalgets møte ble det noe debatt om hvorvidt denne framgangsmåten burde spesifiseres i retningslinjene. Punktet ble til slutt stående urørt, men medlemmer i utvalget antydet interesse for en standardformulering av den framgangsmåte som skal beskrives i veiledningskontraktene på de forskjellige fakulteter. 

(Illustrasjonsbilde på forsiden: Colourbox.no)

Powered by Labrador CMS