Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Fredag leverte MOOC-utvalget sin første delrapport til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
MOOC-utvalget anbefaler bruk av gratisprinsipp, bedre støtte til faglige ansatte som prøver ut digitale verktøy og at man bør vurdere opptak til åpne nettkurs også for studenter som ikke oppfyller vanlige krav, skriver Khrono.no.
Utvalget trekker ingen endelige konklusjoner i denne første rapporten.
Anbefales
Men på et punkt er utvalgets anbefaling helt klar: Massive Open Online Course (MOOC) anbefales som et verktøy norsk høyere utdanning bør gripe tak i.
– Rapporten gir oss et grunnlag for å delta i debatten og vurdere hvilke teknologiske verktøy som vil løfte kvaliteten på høyere utdanning, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.
Veletablert blant toppuniversiteter
Internasjonalt har omfang og utbredelse av MOOC gått usedvanlig raskt siden 2008.
I Norge er erfaringene med MOOC heller mindre.
– Vi må se på hvordan vi kan bruke teknologiske verktøy til innovasjon og utvikling innenfor høyere utdanning, både når det gjelder undervisningsmetoder og kommunikasjon med studentene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Flere toppuniversiteter i Nord-Amerika, Europa og andre verdensdeler konkurrerer om å gi de beste tilbudene. Blant disse er Georgetown University i Washington DC.
Mange MOOC-tilbud har nå mellom 20 000 og 60 000 deltakere fra hele verden.
– Endring til det bedre
– Vi må ikke tro at MOOCS enkelt kan utslette forskjellene mellom folk, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da På Høyden intervjuet han under Transatlantic Science Week i Washington DC i november.
Han minnet om at per i dag er det ingen søramerikanske eller afrikanske utdanningsinstitusjoner som har et formelt samarbeid med MOOCS-plattformer.
– Matthew-effekten kan helt klart inntreffe: slik at de som har mye vil få mer, og de som har lite vil få lite. Forskjellene mellom rike og fattige innad i en del land er stor. Fremdeles er utdanning nøkkelen til likeverd, sier Torbjørn Røe Isaksen.
– Jeg tror ikke MOOCS kan fikse alt for oss, men jeg tror på teknologiske fremskritt. En endring er ofte en endring til det bedre, sier kunnskapsministeren.
Utvalget skal levere en NOU innen sommeren 2014.