Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Som internett, har MOOC kommet for å bli. Igjen er det USA som leder an i utviklingen av Massive Open Online Courses, viser europeisk rapport.
Den europeiske universitetsorganisasjonen, EUA, følger utviklingen av MOOC (Massive Open Online Course) fra et europeisk perspektiv. Rapporten viser flere likhetstrekk med utviklingen av internett.
Økonomisk interessant
MOOC er et forretningsområde med et betydelig økonomisk potensial, forteller den siste rapporten. I dag domineres utviklingen av digitale plattformer for høyere utdanning av noen få tilbydere. Coursera har ambisjonen om å bli den ledende leverandøren og samarbeidspartneren med institusjoner for høyere utdanning. Coursera tilbyr nå mer enn 500 kurs for drøyt 4,4 millioner brukere. Selskapet har utvidet forretningsområdet til skole og barnehager, og kan også tilby MOOC innenfor lærerutdanning.
Mangler forretningsmodell
Men selskapene har fremdeles ikke funnet fram til økonomisk bærekraftige forretningsmodeller – enten det er brukerbetaling eller inntekter fra samarbeid med institusjoner. Fra et utdanningssynspunkt advarer rapporten om at de kommersielle tilbyderne vil ha inntjeningsmulighetene fremst i tankene, og utdanningsbehov og kvalitet sekundært.
Amerikanske universiteter lengst fremme
Den største konsentrasjonen av MOOC-tilbud er i USA, hvor det også er knyttet mest økonomiske forventninger til hva globale, digitale undervisningstilbud. Amerikanske institusjoner er under et større økonomisk press for å respondere på framveksten av MOOC, enn i Europa. Noen institusjoner ser på utviklingen som starten på en revolusjon i måten høyere utdanning formidles på. Europeiske universiteter er mest bekymret for å falle tilbake i konkurransen.
Europa langs språklige skillelinjer
Det er mindre «hype» i Europa, konstaterer rapporten.
En egen, europeisk tendens er at kurstilbudet utvikles etter de språklige skillelinjene engelsk, fransk, tysk og spanskspråklige MOOC-er. Dette kan bidra til å gjøre kursen lettere tilgjengelige og mer attraktive for språkområder utenfor Europa.
Fremdeles er MOOC langt fra å erstatte tradisjonelle undervisningstilbud. Det gjenstår å se hvor «massivt» dette tilbudet vil bli i fremtiden, og i hvilken grad MOOC vil skille seg fra eksisterende, nettbasert undervisning.
Mooc.no
I Norge har Bibsys lansert Mooc.no, som gir en oversikt over hvilke digitale læringspakker som tilbys av norske institusjoner. Tilbudet er foreløpig svært begrenset, men flere kurs på nye fagfelt er planlagt lansert i løpet av året.
EUA-rapporten finnes her.