Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Mikroorganismer er blitt funnet flere hundre meter nede i havbunnen - uten tilgang på sollys og med næring fra kjemiske forbindelser i vulkanske bergarter. Disse funnene åpner for at det også kan finnes lignende liv på andre planeter. Denne uken er NASA på seminar med geologer og mikrobiologer ved UiB.
Geologisk og mikrobiologisk institutt arrangerer denne uken et internasjonalt forskerkurs som har jordens dype biosfære og liv i ekstreme miljøer som tema. Geobiologi og studier av den dype biosfæren på jorden - mikrobiologisk liv flere hundre til tusen meter under jordoverflaten - er et nytt og spennende forskningsfelt. Biomassen i den dype biosfæren kan være av samme størrelsesorden som biomassen på jordoverflaten, og biodiversiteten og fysiologien til dette livet er i stor grad ukjent. Den dype biosfæren kan gi ny kunnskap om opprinnelsen til liv på jorden, og om mulighetene for å finne liv på andre planeter.
På kurset deltar 36 doktorgradsstudenter fra åtte ulike nasjoner, og i tileggtil lærere fra Mikrobiologisk og Geologisk institutt er det 7 tilreisende lærere fra 6 ulike nasjoner. Kurset er i regi av Nordisk forskerutdanningsakademi som finasieres av Nordisk ministeråd. Ingunn Thorseth, Terje Torsvik og Rolf B Pedersen har
vært initiativtakere og ledere for kurset.
Fredag 27. september vil foredragene være åpne for et større publikum. Da blir jordens tidlige utvikling tatt opp, opprinnelsen til liv på jorden, og jakten på liv i universet.
Fra NASA kommer professor Ken Nealson som der er sjef for utforskingen av liv på Mars. I auditorium 1 klokken 11.15 vil han holde foredraget «Searching for life in the universe: Lessons from Earth».
Et viktig formål med kurset er å gi studentene en innføring i bruk av moderne analytiske teknikker. Laboratoriene ved de to instituttene og Elektronmikroskopisk felleslaboratorium er viktige ressurser for å kunne gjennomføre denne type forskeropplæring.