Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det er den enkelte students prestasjon som skal være bestemmende for karakteren, ikke en forhåndsbestemt fordeling. Det slår UFD fast i et brev til universiteter og høyskoler.
I forbindelse med Kvalitetsreformen ble det innført et nytt karaktersystem med karakterene A-F, og det har vært en viss usikkerhet om hvordan karakterene skal benyttes. Utdannings- og forskningsdepartementet har derfor presisert retningslinjene i samråd med Universitets- og høgskolerådet. I brevet til institusjonene understreker departementet følgende:
Det skal ikke eksistere en forhåndsgitt fordeling av karakterer som noe eksamens- eller studiekull skal ”presses” inn i. Utgangspunktet for karaktersettingen skal være de beskrivelsene som er gitt av prestasjoner på de enkelte nivåene, der karakteren C skal gi uttrykk for en jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder og karakteren A for en fremragende prestasjon som klart utmerker seg.
- Den enkelte student skal i utgangspunktet vurderes opp mot hele skalaen, uansett om det er på bachelor- eller masternivå, for å skjelne gode fra mindre gode prestasjoner og rangere studentene innbyrdes. Det er viktig å arbeide for å motvirke inflasjon i bruken av de beste karakterene. Samtidig må det ikke være tvil om at det er den enkelte students egne prestasjoner som avgjør hvilken karakter han eller hun får, sier statssekretær Bjørn Haugstad.
Når disse prinsippene legges til grunn, er det departementets oppfatning at det norske karaktersystemet vil være i tråd med det europeiske ECTS- karaktersystemet (European Credit Transfer System), slik at det generelt ikke er nødvendig å oversette norske karakterer til ECTS.