Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Kollegiet har nå vedtatt intern oppfølging av ny finansieringsmodell og vil benytte samme kategorier for prising av vekttall som Utdannings- og forskningsdepartementet, men med en 50 prosent reduksjon i “stykkprisene”. Den valgte modellen skal opp til ny vurdering etter et år.
Undervisningskomponenten er den delen av ny finansieringsmodell som har vært mest problematisk å få på plass. Den skal utgjøre 22 prosent av budsjettet. Undervisningsdelen varierer imidlertid sterkt mellom fakultetene og noen fakulteter er derfor mer utsatt for svingninger i vekttallsproduksjonen enn andre. Ved Jus vil eksempelvis enn vekttallsreduksjon fra et år til et annet medføre en fire prosents budsjettreduksjon. Universitetsledelsen ved UiB har måttet tåle en del kritikk for at modellen man har valgt er for defensiv, seinest under kollegiebehandlingen av saken 24.oktober. Det ble blant annet argumentert med at fakultetene ikke vil ha tilstrekkelig motivasjon til å øke studenttallet når de “bare” får 50 prosent uttelling i kroner per student. Assisterende universitetsdirektør Sverre Spildo deler ikke denne oppfatningen.
Bakgrunnen for at man har valgt en femti prosents demping er blant annet at man ønsker at risikoen for lavere inntekter skal fordeles mellom fakultetene - og den sentrale organisasjonen ved UiB. “Ordningen innebærer at hele organisasjonen vil kunne nyte godt av økt produksjon ved at det skapes et inntektsmessig overskudd, mens redusert aktivitet vil få økonomiske konsekvenser for alle når reduserte inntekter skal dekkes”, heter det i kollegiesaken. Til sammenlikning hare man ved UiO lagt seg på 75 prosent demping.
For defensiv
– Den interne finansieringsmodellen er heller edruelig enn defensiv. Det har vært noe uenighet om dette, men det skyldes også usikkerhet om hvordan modellen slår ut. Vi har vært opptatt av en dempingseffekt for å demme opp for eventuelt sviktende inntekstgrunnlag som fort kan bli en realitet når Kvalitetsreformen trer i kraft og studietiden kortes ned, sa Spildo som mener man da må få til en produksjonsforbedring på 20-25 prosent for å opprettholde dagens vekttallsproduksjon.
Undervisningsbasert resultatmodul innføres med virkning fra 2003. Innføring av modul for resultatbasert forskning skjer fra 2004.