Ny i jobben: Grethe B. Holmstrøm

Publisert

På Høyden starter i dag en ny fast spalte om nye ansatte ved universitetet. Første kvinne ut er Grethe B. Holmstrøm ved kommunikasjonsavdelingen.

Navn: Grethe Borvik Holmstrøm (36)
Ny jobb: Seniorkonsulent i kommunikasjonsavdelingen, seksjon for kommunikasjonsråd
Tidligere jobb: Jeg har blant annet jobbet seks år i fagbokforlaget Unipub i Oslo. Først som salgs- og markedsansvarlig og så to år som redaktør for produksjon og utgivelse av doktoravhandlinger for blant annet UiO, Politihøgskolen og Veterinærhøgskolen.

Hva går den nye jobben din ut på?

Jeg har koordineringsansvar for kommunikasjonsarbeidet knyttet til flere prosjekter ved UiB, og det største per i dag er nok ”Museumsprosjektet 2014”.

Har du en jobb hvor andre ansatte vil komme mye i kontakt med deg?
Ja, det har jeg. Og, ja – det er bare å ringe! Ulike prosjektgrupper og enheter ved UiB som ønsker å kommunisere noe enten internt eller eksternt, kan ta kontakt for råd og veiledning. Jeg er av den oppfatning at det er bedre å ringe og spørre hvis du lurer på noe istedenfor å la kommunikasjonstiltakene “koke bort”.

Hvordan trives du så langt?
Jeg trives veldig godt. Gode kolleger, takhøyde for diskusjoner og faglig utfordrende oppgaver gjør arbeidsdagen både morsom og spennende. Jeg får også mulighet til å besøke mange ulike enheter og personer ved UiB, og det liker jeg.

Hvorfor ville du ha denne jobben?
Jeg synes det er spennende å jobbe med kommunikasjonsarbeid ved et universitet, og det gir utfordringer man ikke finner i andre typer organisasjoner. Jeg har erfaring med markedsføring og profilering i det private, men å jobbe med kommunikasjonsarbeid ved UiB gir meg større muligheter til å se det ferdige “produktet” og jeg får følge prosjektene helt fra planlegging til implementering. Samtidig kan kanskje universitetet lære litt av de mer kommersielle markedsføringsteoriene også når de ønsker å satse mer på profilering både nasjonalt og internasjonalt.

Hvilke utfordringer forventer du at jobben vil gi deg?
En stor blanding av ulike kommunikasjonsfaglige utfordringer, etter som mye av hverdagen i kommunikasjonsavdelingen styres av forespørsler og bestillinger fra organisasjonen.

Er det noen spesiell grunn til at du ville jobbe ved UiB, eller var det tilfeldig?
Da jeg skulle flytte fra Østlandet til Bergen var det egentlig bare et sted jeg ønsket å søke jobb og det var kommunikasjonsavdelingen ved UiB. Så da gjorde jeg det.

Hva har du gjort den første tiden?
Jeg har jobbet mye med intern kommunikasjon for flere enheter og prosjektgrupper ved UiB. I tillegg har jeg fått en del oppgaver knyttet til mediekontakt, og tar da imot og følger opp henvendelser fra pressen.

Kan du nevne noen styrker og svakheter ved UiB, og er det noen sider du kan tenkte deg å bidra til å endre?
Jeg ser absolutt utviklingspotensial når det gjelder kanaler for intern kommunikasjon. Samtidig jobber vi jo kontinuerlig med å få organisasjonen til å prioritere kommunikasjon og formidling, og på dette området kan vi ved UiB alltid bli bedre.

 

Powered by Labrador CMS