Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
På Høyden starter i dag en ny fast spalte om nye ansatte ved universitetet. Første kvinne ut er Grethe B. Holmstrøm ved kommunikasjonsavdelingen.
Navn: Grethe Borvik Holmstrøm (36) Har du en jobb hvor andre ansatte vil komme mye i kontakt med deg? Hvordan trives du så langt? Hvorfor ville du ha denne jobben? Hvilke utfordringer forventer du at jobben vil gi deg? Er det noen spesiell grunn til at du ville jobbe ved UiB, eller var det tilfeldig? Hva har du gjort den første tiden? Kan du nevne noen styrker og svakheter ved UiB, og er det noen sider du kan tenkte deg å bidra til å endre?
Ny jobb: Seniorkonsulent i kommunikasjonsavdelingen, seksjon for kommunikasjonsråd
Tidligere jobb: Jeg har blant annet jobbet seks år i fagbokforlaget Unipub i Oslo. Først som salgs- og markedsansvarlig og så to år som redaktør for produksjon og utgivelse av doktoravhandlinger for blant annet UiO, Politihøgskolen og Veterinærhøgskolen.
Hva går den nye jobben din ut på?
Jeg har koordineringsansvar for kommunikasjonsarbeidet knyttet til flere prosjekter ved UiB, og det største per i dag er nok ”Museumsprosjektet 2014”.
Ja, det har jeg. Og, ja – det er bare å ringe! Ulike prosjektgrupper og enheter ved UiB som ønsker å kommunisere noe enten internt eller eksternt, kan ta kontakt for råd og veiledning. Jeg er av den oppfatning at det er bedre å ringe og spørre hvis du lurer på noe istedenfor å la kommunikasjonstiltakene “koke bort”.
Jeg trives veldig godt. Gode kolleger, takhøyde for diskusjoner og faglig utfordrende oppgaver gjør arbeidsdagen både morsom og spennende. Jeg får også mulighet til å besøke mange ulike enheter og personer ved UiB, og det liker jeg.
Jeg synes det er spennende å jobbe med kommunikasjonsarbeid ved et universitet, og det gir utfordringer man ikke finner i andre typer organisasjoner. Jeg har erfaring med markedsføring og profilering i det private, men å jobbe med kommunikasjonsarbeid ved UiB gir meg større muligheter til å se det ferdige “produktet” og jeg får følge prosjektene helt fra planlegging til implementering. Samtidig kan kanskje universitetet lære litt av de mer kommersielle markedsføringsteoriene også når de ønsker å satse mer på profilering både nasjonalt og internasjonalt.
En stor blanding av ulike kommunikasjonsfaglige utfordringer, etter som mye av hverdagen i kommunikasjonsavdelingen styres av forespørsler og bestillinger fra organisasjonen.
Da jeg skulle flytte fra Østlandet til Bergen var det egentlig bare et sted jeg ønsket å søke jobb og det var kommunikasjonsavdelingen ved UiB. Så da gjorde jeg det.
Jeg har jobbet mye med intern kommunikasjon for flere enheter og prosjektgrupper ved UiB. I tillegg har jeg fått en del oppgaver knyttet til mediekontakt, og tar da imot og følger opp henvendelser fra pressen.
Jeg ser absolutt utviklingspotensial når det gjelder kanaler for intern kommunikasjon. Samtidig jobber vi jo kontinuerlig med å få organisasjonen til å prioritere kommunikasjon og formidling, og på dette området kan vi ved UiB alltid bli bedre.