Ny i jobben: Mette Andresen

Helt siden danske Mette Andresen sluttet som gymnaslærer har hun ønsket å forske på undervisningsmetoder i matematikk. Nå får hun muligheten ved UiB.

Navn: Mette Andresen (54)
Ny jobb:
Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Matematisk institutt
Tidligere jobb:
Leder av Nationalt Videncenter for Matematikdidaktik i Danmark
Utdanning:
Cand. Scient. fra Københavns Universitet med hovedfag i matematikk, bifag i kjemi. Ph.d. i matematikkens didaktikk fra Danmarks Pædagogiske Universitet

Hva går den nye jobben din ut på?

Undervise i matematikkdidaktikk på blant annet PPU og erfaringsbasert Master. Forskning i matematikkdidaktikk, spesielt innenfor modellering og bruk av IKT i matematikkundervisningen, matematikklæreres profesjonelle utvikling og samspill mellom teori og praksis

Har du en jobb hvor andre ansatte vil komme mye i kontakt med deg?
Alle er velkommen til å kontakte meg per mail eller telefon, hvis de ønsker hjelp med matematikkdiaktiske spørsmål, for eksempel i forbindelse med undervisning, foredrag og opplegg eller prosjekter.

Hvordan trives du så langt?
Foreløpig trives jeg flott og er glad for miljøet i og omkring meg, kollegene, studentene og oppgavene jeg har gått i gang med å løse.

Hvorfor ville du ha denne jobben?
Innholdet i jobben er presis det jeg har arbeidet meg mot gjennom de siste ti årene, siden jeg sluttet å undervise på gymnaset.

Hvilke utfordringer forventer du at jobben vil gi deg?
Selv om Danmark og Norge ligner hverandre på mange punkter er der også forskjeller. Det er både en lærerik og spennende utfordring for meg å identifisere og håndtere forskjellene.

Er det noen spesiell grunn til at du ville jobbe ved UiB, eller var det tilfeldig?
Da jeg leste annonsen fant jeg raskt ut at jeg gjerne ville nettopp til Bergen, av flere grunner:  UiB har et godt miljø både faglig og sosialt. Dessuten er Bergen en deilig by, og det er lett å komme frem og tilbake mellom København, hvor jeg bor, og Bergen hvor jeg nå har en pendlerleilighet.

Hva har du gjort den første tiden i jobben?
Det har vært mye planleggingsarbeid i forbindelse med oppstart av undervisningen, og mange praktiske gjøremål i forbindelse med flyttingen. Dessuten har jeg tatt med meg en del aktiviteter som ikke kan skubbes for mye til siden hvis de skal komme meg til gavn på litt lengre sikt.

Har du noen ambisjoner om å store endringer for ditt ansvarsområde i forhold til slik det har blitt gjort tidligere?
Jobben er annerledes enn min forrige som senterleder, men har ganske mange fellestrekk med min tidligere jobb som adjunkt på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Kan du nevne noen styrker og svakheter ved UiB, og er det noen sider du kan tenkte deg å bidra til å endre?
Det er en stor styrke at det matematikkdidaktiske miljøet er forankret på Matematisk institutt, slik at fag og fagdidaktikk knyttes tett sammen. Etter hvert vil jeg gjerne være med på å styrke og synliggjøre matematikkdidaktikken på instituttet, blant annet med henblikk på å tiltrekke grupper av studenter som både vil jobbe med fag og fagdidaktikk.

Powered by Labrador CMS