Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
- Alle ansatte og studenter som ønsker å prøve det nye studiestøttesystemet må bare kaste seg på, sier prosjektleder, Marianne Johansen Huse. Utdanningsavdelingen arrangerer opplæringskurs, og UiB har foreløpig en avtale om bruk av Classfronter ut 2005.
UiB gjennomfører pilotprosjekter i utvalgte kurs ved hvert fakultet dette semesteret. Til høsten kan derimot alle som ønsker det ta i bruk Classfronter. Det er allerede bestemt at Exphil-studentene, samt en del Exfax-studenter skal bruke systemet. Classfronter skal integreres i mi side. Studenter vil logge seg inn på mi side, for så å logge seg videre inn i Classfronter. Mi side skal fortsatt være en informasjonskanal for studentene, mens oppgavene leveres og diskuteres i Classfronter. Intensjonen er at veiledningen og undervisningen ved UiB skal bli bedre, uten at arbeidsbyrden for de ansatte øker betraktelig. Pilotprosjektene blir evaluert av etter- og videreutdanningsseksjonen ved Universitetet i Tromsø. I dag hadde leder av evalueringssamarbeidet, Stein Laugerud, et dialogseminar med ansatte og studenter som har vært med på pilotprosjektene.
- Vi ønsker å finne ut om Classfronter kan bidra til å øke ”studentaktive” læringsformer. Det være seg diskusjoner på nettet eller innleveringer i tekstseminar, forklarer Johansen Huse.
Classfronter er en oppfølging av ”Handlingsplan for IKT-støttet læring i de nye studieprogrammene”. Hensikten er å realisere kvalitetsreformens intensjoner om tettere og mer forpliktende samhandling mellom institusjon og student, og mellom studenter innbyrdes. Studentene skal publisere og kommentere egne og andres oppgaver i Classfronter.
- Classfronter er ikke bare en informasjonskanal, men en mulighet til å få respons fra og dialog med studentene. Tekstseminar gjør det lettere å holde kontakt med studentene gjennom hele semesteret, samtidig som studentene får se sitt eget arbeid i lys av andres, sier Johansen Huse.
Juridisk fakultet har brukt systemet siden 2000. – Det store volumet av oppgaver som leveres og vurderes på juridisk fakultet ville ikke vært mulig uten et studiestøttesystem, understreker Johansen Huse.
Fortsatt mi side
- Classfronter krever at lærerne vurderer sitt behov. Skal aktiviteten på nettet holdes oppe må bruken av systemet ha bestemte formål, sier Johansen Huse.
Ekstern evaluering
- De fleste er motivert til å bruke teknologi og til å endre undervisningen for å forbedre studiekvaliteten. De sier de har fått stor utbytte av den veiledning de har fått, oppsummerer Laugerud.
Enkelte er likevel kritiske til det omfanget bruken av Classfronter vil få. De er redd for at mer undervisning skal føre til mindre forskning.
Studentene, Kristine Grønningsæter og Vivian Worley har prøvd Classfronter på masternivå i engelsk.
- Vi tror vi lærer mer ved å lese og kommentere oppgavene til andre, men vi synes det er komplisert å forholde seg til tre systemer. Det vil si først logge seg inn på mi side, så Classfronter og til slutt Kark, forklarer Grønningsæter og Worley.
Ingen av dem fikk brukt diskusjonsforumet. Arbeidsmengden med å kommentere og publisere oppgaver ble mer en stor nok.
Kark essay blir imidlertid integrert i Classfronter fra høsten av og da slipper studentene å logge seg på. Mot slutten av 2005 vil UiB avgjøre om Classfronter skal tas i bruk på hele universitetet.