Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Redaksjonen har opplevd en markant økning i henvendelser etter at ordningen med å sende ut nyhetsbrevet på epost til alle ansatte kom i gang. Nå arbeides det med å få i stand et «diskusjonsforum» på nettet, slik at alle har mulighet til å lese de innkomne innleggene og delta i debatten.
For to uker siden gjeninnførte man ordningen med å sende ut det ukentlige nyhetsbrevet fra på Høydene til alle ansatte. Grunnen til dette var blant annet at evalueringen av nyhetstjenesten viste at man hadde mistet lesere da På Høydene gikk fra å være papirutgave til å bli publisert på nett. Særlig utslag fikk man blant de vitenskapelige ansatte. Redaksjonen merket også en sterk nedgang i antall debattinnlegg som følge av lesertapet. Nå viser det seg imidlertid at Kollegiets vedtak om å sende nyhetsbrevet ut som «alle-mail» kan ha bøtet på dette. Den siste uken har redaktør Hilde Kvalvaag mottatt nærmere tjue synspunkt på sakene i denne perioden. En kommenterte det slik: «Jeg er veldig glad for å få de ukentlige nyhetsbrevene - uten dem glemte jeg alltid å lese På Høyden, men det gjør jeg når jeg får nytt i epostkassen.» «Alle palestinske studenter må få «asyl» i Bergen/Norge i sommermånedene, og få oppholde seg i Norge sålenge tilstandene er som de er, også etter at de er ferdige med studiene. Dessuten: Det er viktig at institusjoner som UiB toner flagg, og klart tar avstand fra Israels krigshandlinger, støtter opp om Terje R.Larsen, FN, og gir moralsk og annen støtte til palestinske universiteter og høyskoler.» «Det er helt klart at forskningen vil bli skadelidende igjen hvis dette «Det er godt at dette blir tatt opp. Særlig viktig er det å undersøke kvalitet før UiB kjøper tjenester. Jeg reiste nylig til Oslo og fikk en regning for flybilletten og en for flytoget. Jeg har tidligere hatt problemer med å få slippe å betale ca. 300 hundre kroner i gebyr på en billett jeg hadde avbestillt i tide. Det ble mange tlf, e-poster og brev. Jeg lærte at jeg aldri bruker Berg-Hansen til private reiser» «Som Internasjonalt kontor ganske riktig påpeker, er informasjonen om utenlandsopphold manglende. På Juridisk falkultet kan man oppleve å møte opp hos utenlandsansvarlig den ene trefftimen han har i uka for å bli avfeid med at han ikke har tid. Uken etter prøver man seg igjen og blir da kort henvist til internett. Resultatet av veileders manglende interesse kan man lese av statistikken.»
Til hver sak som publiseres er det en lenke som gjør det mulig å sende inn synspunkter til redaksjonen. Nå skal ELINE bidra med å opprette et system som gjør at disse også kan deles med alle leserne i et kommentarfelt på nettsidene. Dette håper man vil bli et spennende diskusjonsforum med høy aktivitet. Utfra henvendelsene den sise uken, ser det ut for at det er mange saker kan skape debatt. Her er et par smakebiter (se lenker til sakene nederst):
Om møtet med de palestinske studentene:
Om avvikling av tippemidler:
forslaget går gjennom i Stortinget. Det må protesteres på det sterkeste
mot forslaget. Det går klart fram også gjennom dette forslaget som er kommet at politikerne har overhodet ikke forstått sin besøkelsetid og betydningen av forskning i Norge. Stortinget må mangle både forståelse og kunnskap hvis de ikke er istand til å se at kunnskap-erhvervelse er eneste vei til framgang i vårt land og at dette krever lang tid å bygge opp. Politikerne må være uten visjoner for landet !!!!»
Om Berg-Hansens service:
«Jeg har også hatt uendelig mye trøbbel med Berg-Hansen. Bl.a. purring på betalte regninger, og at billetter etterlates hengende utenpå min kontordør så hvem som helst kunne forsyne seg !!! Dessuten, forsøk på å la meg betale for avbestilling som skyldtes at SAS hadde lagt ned en rute jeg hadde billett til. Så jeg bruker heller ikke mer dette reisebyrået, men går direkte til SAS, Braathen eller NSB. UiB burde overveie en annen løsning for sine ansatte.»
Om utveksling: